MAN htgx waterstoftruck

MAN-waterstoftruck klaar

Datum: 11 april 2024
Laatst bijgewerkt: 11 april 2024
Door: Gert Vreemann
MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstof-verbrandingsmotor. De serie van ongeveer 200 exemplaren MAN hTGX modellen wordt al vanaf 2024 afgeleverd aan klanten in Duitsland, Noorwegen, IJsland én Nederland, maar ook in een aantal niet-Europese landen. MAN gaat de productie vanaf 2025 opschalen.
MAN htgx waterstoftruck

De MAN hTGX, zoals het model gaat heten, vormt een emissievrije aandrijfvariant voor speciale toepassingen, bijvoorbeeld voor het vervoer van zware goederen, zoals in de bouw en infra en het tanktransport. De hTGX kan volgens MAN ook een milieuvriendelijk alternatief vormen voor batterij-elektrische trucks voor gebruik in gebieden waar de laadinfrastructuur niet toereikend is en voor regio’s waar al voldoende waterstof beschikbaar is. “We verwachten dat we de overgrote meerderheid van de transportbehoefte van onze klanten het beste kunnen bedienen met trucks met batterij-elektrische aandrijflijnen”, verklaart Friedrich Baumann, lid van de raad van bestuur van MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor Sales & Customer Solution. “Voor speciale toepassingen is waterstofverbranding of in de toekomst brandstofceltechnologie een zeer geschikte aanvulling. Trucks die worden aangedreven door waterstof-verbrandingsmotoren zijn een zeer nuttige aanvulling voor speciale toepassingen en markten, waarvan Nederland er een is.”

MAN waterstofmotor

De H45-waterstof-verbrandingsmotor is gebaseerd op de beproefde D38-dieselmotor en wordt geproduceerd in de motoren- en batterijenfabriek in Neurenberg. Hij heeft een vermogen van 383 kW (520 pk) en een koppel van 2500 Nm tussen 900 en 1300 toeren. De directe inspuiting van waterstof in de motor zorgt volgens MAN voor een bijzonder snelle vermogensafgifte. Met waterstof dat is gecomprimeerd tot een druk van 700 bar en een tankinhoud van 56 kilo kan de truck in minder dan vijftien minuten worden getankt. Met een uitstoot van minder dan één gram CO2 per ton-kilometer voldoet de hTGX aan de criteria voor een ‘zero-emission vehicle’ volgens de op handen zijnde nieuwe CO2-wetgeving van de EU. De hTGX biedt een hoog laadvermogen en een maximale actieradius van 600 kilometer in de varianten die in eerste instantie worden aangeboden, de 6x2 en de 6x4 met gestuurde naloopas.

MAN htgx waterstoftruck

De waterstofaandrijving is volgens MAN geschikt voor speciale transporttaken die een specifieke asconfiguratie vereisen of waarbij er geen ruimte is voor de batterij op het chassis, omdat de carrosserie van de vrachtwagen dan moet worden aangepast. De nieuwe waterstoftruck is gebaseerd op de beproefde TG-truckserie. MAN geeft aan onderzoek te blijven doen naar brandstofceltechnologie op basis van batterijtechnologie en waterstof. De H2-brandstofceltechnologie is ook in voorbereiding bij MAN. Het zal volgens de fabrikant nog enkele jaren duren voordat deze technologie echt marktrijp en concurrerend is.