

MAN presenteert bijna een jaar eerder dan de oorspronkelijke planning zijn nagenoeg productrijpe e-truck. De fabrikant versnelt hiermee zijn transformatie en zet grote stappen op weg naar emissievrije aandrijfsystemen. “Onze focus ligt duidelijk op batterij-elektrische aandrijvingen”, zegt Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus. “Die vormen de basis voor de heavy-duty -e-trucks die we op de markt brengen. Pas als er ruim na 2030 voldoende groene waterstof beschikbaar is, plus de bijbehorende infrastructuur, verwachten we voor specifieke toepassingen waterstoftrucks in te zetten”, aldus Vlaskamp. Hij kondigde ook aan dat begin 2024 de eerste 200 e-trucks zullen worden gebouwd. De batterij-elektrische trucks rollen dan van de productielijn in de e-mobility-fabriek van MAN in München. De fabrikant gaat de accupakketten in eigen huis assembleren.

MAN geeft verder aan dat de ontwikkeling van de laadinfrastructuur een belangrijke voorwaarde voor de transformatie van de transportsector is. Politieke steun is daarbij volgens MAN onontbeerlijk. Ook de Traton Group, het moederbedrijf van MAN Truck & Bus, levert hieraan een bijdrage. Zij zal via een joint venture met de Volvo Group en Daimler Truck een bijdrage leveren aan het opzetten van een high-performance-laadnetwerk in Europa.
Dat batterij-elektrische en op waterstof gebaseerde brandstofcelaandrijvingen elkaar aanvullen, onderstreepte MAN afgelopen week met de presentatie van het batterij-elektrische prototype. De elektromotor, die zijn energie put uit accupakketten, is hierbij het uitgangspunt. Als aanvulling hierop zullen in de toekomst waterstof-brandstofcellen worden ingezet. Dezelfde BEV-aandrijflijn geldt dan als uitgangspunt, maar daarbij is een groot deel van de zware accupakketten vervangen door lichtere waterstoftanks en een brandstofcel.