MAN e truck

MAN scoort met de eTruck

Datum: 14 maart 2024
Laatst bijgewerkt: 14 maart 2024
Door: Gert Vreemann
De Limited Edition van de eerste elektrische truck van MAN is in amper drie maanden na de verkoopstart bijna uitverkocht. MAN ontving in Nederland maar liefst 700 orders en orderaanvragen voor de eTGX en eTGS. De eerste eTrucks zullen al dit jaar worden afgeleverd aan de klanten.
MAN e truck

Trucks met dieselmotoren en batterij-elektrische aandrijflijnen worden in de MAN-fabriek in München binnenkort op dezelfde assemblagelijn geproduceerd, wat zorgt voor een optimale flexibiliteit. Het is de bedoeling dat in 2030 de helft van alle nieuwe trucks van MAN die in Europa worden afgeleverd elektrisch worden aangedreven. MAN eTrucks zijn opgegeven voor een dagelijkse actieradius van maximaal 800 kilometer.

Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus, toont zich verheugd, maar is ook kritisch over de laadinfrastructuur. “We zijn verheugd dat de nieuwe elektrische truck van MAN zo goed is ontvangen door onze klanten. Het unieke modulaire accuconcept, dat voor elke toepassing het juiste compromis tussen actieradius en laadvermogen biedt en alle gangbare opbouwtypes mogelijk maakt, draagt hier zeker aan bij. We hebben echter dringend de juiste openbare laadinfrastructuur nodig, zodat klanten na de initiële euforie niet gedesillusioneerd raken.”

MAN e truck

Als onderdeel van de Traton Group is MAN samen met de Volvo Group en Daimler Truck betrokken bij de joint venture Milence, die tot doel heeft om in heel Europa minstens 1700 high-performance- en megawatt-laadpunten voor bedrijfsvoertuigen op te zetten. Vlaskamp: “We hebben tegen 2030 echter minstens 50.000 oplaadpunten nodig in Europa om een consistente overstap mogelijk te maken. We willen alle spelers uit de politiek en de energiesector daarom oproepen om samen te werken aan deze belangrijke bijdrage om de klimaatdoelstellingen te realiseren.”

De nieuwe eTGX en eTGS zijn leverbaar met drie tot zes accupakketten. Met zes accupacks, waarvan er twee onder de cabine zijn geïnstalleerd en nog eens maximaal vier aan de zijkant van het voertuigframe, bieden de eTGX en eTGS maximaal 480 kWh aan accucapaciteit, genoeg voor een dagelijkse actieradius van maximaal 800 kilometer. Naast de CCS-standaard, die werkt met maximaal 375 kW, stelt MAN klanten in staat om te laden met de 750-kW-megawatt-laadstandaard (MCS) voor snel tussentijds laden tijdens tussenstops en in een later stadium zelfs met meer dan een megawatt laadvermogen.

Het modulaire accuconcept van de eTGX en eTGS biedt naast laadvermogen een hoge mate van variabiliteit voor een groot aantal opbouwvarianten, plus een korte wielbasis vanaf 3,75 meter. Daardoor kan de trekker binnen de toegestane totale lengtespecificaties worden gecombineerd met alle gangbare opleggervarianten.

Al voor de aankoop van een nieuwe eTruck ondersteunt MAN klanten met zijn 360-graden-eMobility Consulting. Ook heeft MAN een eigen laadinfrastructuuraanbod voor klanten in zijn portfolio via partnerschappen met laadinfrastructuurfabrikanten als ABB, Heliox en SBRS.