MAN test autonome truck

MAN-prototypen bewijzen zich in autonome praktijktest

Datum: 1 juli 2021
Laatst bijgewerkt: 1 juli 2021
Door: Gert Vreemann
Praktijktests van MAN Truck & Bus en Hamburger Hafen und Logistik AG hebben in de Hamburgse haven aangetoond dat autonoom rijden efficiënt en veilig kan worden geïntegreerd. De Duitse Bondsdag en de Bondsraad hebben eind mei de wet op autonoom rijden aangenomen, die het gebruik van autonome voertuigsystemen in Duitsland toestaat in omschreven werkgebieden.

MAN test autonome truck in Hambugse haven

Tijdens een praktijkrit vervoerde een chauffeur eerst een veertigvoets container van Soltau naar de haven van Hamburg, ongeveer zeventig kilometer verderop, waarbij de vrachtwagen op volledig conventionele wijze werd bestuurd. Daarna stapte de chauffeur over op de passagiersstoel en werd zijn plek ingenomen door een zogeheten veiligheidsrijder, die om wettelijke redenen aan boord moest zijn en ook moest kunnen ingrijpen als de test onder prototype-omstandigheden dat onverhoopt nodig zou maken. De truck reed vervolgens autonoom over het terminalterrein naar de juiste positie in de rijbaan voor blokopslag en manoeuvreerde ook autonoom achteruit naar de juiste parkeerpositie. Na de containerafhandeling vond de terugrit naar de controlepoort eveneens autonoom plaats.

MAN test autonome truck in Hamburgse haven

Eind 2018 zijn MAN Truck & Bus en de Hamburgse haven het onderzoeks- en testproject Hamburg TruckPilot gestart om automatiseringsoplossingen te ontwikkelen. Na de voorbereidings- en testfase vormden deze praktijktests vanaf eind mei het hoogtepunt, waarbij trucks die waren uitgerust met elektronische automatiseringssystemen meedraaiden in reguliere logistieke operaties. De Bondsdag en de Bondsraad hebben eind mei de wet op autonoom rijden aangenomen, die het gebruik van dergelijke autonome voertuigsystemen in Duitsland in principe toestaat in nauwgezet omschreven werkgebieden, zoals op routes tussen logistieke knooppunten die onder technisch toezicht staan.