MAN bouwvoertuig met Ultimaax vering

MAN met Hendrickson Ultimaax-vering

Datum: 15 juni 2023
Laatst bijgewerkt: 15 juni 2023
Door: Gert Vreemann
Truckfabrikant MAN gaat de Hendrickson Ultimaax-vering af-fabriek leveren. Het merk ziet de Ultimaax-oplossing met zijn rubberblokvering als een goed alternatief voor de paraboolvering, omdat het systeem lichter en comfortabeler is en omdat het bij de productie CO2 bespaart. De eerste units zijn inmiddels gemonteerd.
MAN bouwvoertuig met Ultimaax vering

Met het lichte, comfortabele en toch beladingsvriendelijke alternatief voor de klassieke bladvering behoort het compromis tussen rijcomfort en robuustheid bij constructie- en offroad-gebruik met zware belading tot het verleden. Dat is hoe Hendrickson zijn Ultimaax-veersysteem omschrijft.

Hendrikson Ultimaax vering

De tandemonderstelophanging is opgesloten in een vierkante ophanging aan het chassis. Dit vierkant zit vol met rubber blokken en dempers die voor de verende werking zorgen en vangt horizontale en verticale schokken op. Door de progressieve verende werking werkt het bij lichte en zware belasting. De assen zijn links en rechts vrij pendelend opgehangen. Ultimaax is volgens Hendrickson tot 250 kilo lichter dan vergelijkbare mechanische veringen. Door het lagere staalverbruik en het vermijden van een warmtebehandeling ten opzichte van de paraboolveren bedraagt de totale besparing volgens Hendrickson Europe ongeveer één ton CO2 per achterasunit.

Ultimaax is verkrijgbaar met een draagvermogen van 26 ton en is goedgekeurd voor bouw- en zware toepassingen en wordt desgewenst af-fabriek geleverd door MAN.