Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Maeda volledig elektrisch aangedreven door E-Deutz

Maeda-hijskranen zijn niet de eerste machines waar je aan denkt bij het voorstellen van de prestigieuze volledig elektrische E-Deutz-aandrijving. Dat is echter wel wat Deutz doet. De motorenfabrikant koppelt deze introductie aan de ambitie om al in 2031 meer dan vijftig procent omzet te realiseren in E-Deutz.
19 november 2021 1 min leestijd
Maeda hijskraan met E Deutz elektrische aandrijving
Maeda hijskraan met E Deutz elektrische aandrijving

Maeda Seisakusho Co is een bekende Japanse fabrikant van compacte hijskranen. Deze zestons kraan met een bereik van 16,70 meter hoogte zonder flyjib is door motorenfabrikant Deutz uitgerust met een 40 kW sterke elektrische E-Deutz-aandrijving in combinatie met 360-volt-lithium-ionaccupakket. Dit is een voorbeeld van de zero-emissiekoers die Deutz versterkt inzet. De fabrikant geeft aan niet alleen in te zetten op elektrische oplossingen, maar ook op bijvoorbeeld waterstofmotoren in de vorm van een omgebouwde dieselmotor.

Maeda hijkraan met E Deutz aandrijving

Deutz heeft voor machinefabrikanten al een configurator om zelf de aandrijving vast te stellen. Voor alle segmenten waarin Deutz actief is, kan zo’n fabrikant hiermee aangeven wat voor hem de oplossing is. Dat begint bij de normale diesel, maar verder zijn er ook de keuzes gas, volledig elektrisch, hybride en waterstof. Het is aan de machinefabrikant zelf om hierin beslissingen te nemen. De omzet in het groene segment, zoals Deutz het noemt, bedraagt op het moment met rond 60 miljoen euro ongeveer vier procent van de jaaromzet. Deutz streeft ernaar om al in 2031 meer dan vijftig procent van de omzet te realiseren met dergelijke zero-emissie-aandrijfoplossingen, deels via natuurlijke groei en deels via overnames. In 2027 wil de motorfabrikant break-even draaien met E-Deutz.

Tags
Techniek & Vakinformatie
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur