
Liebherr draait in de praktijk al met een R8XX-waterstof-rupsgraafmachine. Deze is uitgerust een H966-zescilindermotor met PDI. De eerste prototypes van bouwmachines met deze motoren draaien sinds 2021. De geteste prototypes hebben volgens Liebherr bemoedigende resultaten laten zien in prestaties en emissies, zowel op de testbank als in het veld. Daarbij zijn verschillende injectie- en verbrandingstechnologieën beoordeeld. Naast PDI, injectie van waterstof in de inlaat, richt Liebherr zich ook op directe injectie in de cilinderkop. Dit is moeilijker, maar geeft volgens de fabrikant betere mogelijkheden voor een hogere verbrandingsefficiëntie.

Liebherr heeft onlangs aanzienlijk geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van zijn waterstofmotoren en de bijbehorende testactiviteiten. Naast de Liebherr-zescilinder met PDI toont Liebherr op de Bauma daarom ook het in ontwikkeling zijnde prototype van de Liebherr H9654-viercilinder met directe waterstofinjectie (DI). De fabrikant verwacht medio 2025 de serieproductie van waterstofmotoren op gang te brengen. Naast motoren op honderd procent waterstof onderzoekt Liebherr ook andere mogelijkheden, zoals dual-fuel-techniek, waarbij waterstof wordt gecombineerd met de injectie van HVO.