
Voor de Liebherr-fabriek in Bischofshofen was het evenement belangrijk in de stappen die de fabrikant zet bij het implementeren van de eigen vier- en zescilinder-waterstofmotoren die het in de eigen motorfabriek in het Zwitserse Bulle ontwikkelt. Tegelijk opende Liebherr bij de fabriek in Bischofshofen een H2-tankstation. Dat is meteen het eerste waterstoftankstation in de regio Salzburg. Liebherr nodigde voor het evenement topmensen uit het bedrijfsleven en de politiek uit om te laten zien welke stappen het zet in de energietransitie.

Het prototype van de L 566 H is de eerste zware wiellader met een waterstof-zuigermotor. Liebherr geeft aan dat het elektrische oplossingen ziet voor machines tot circa vijftien ton en dat het daarboven toekomst ziet voor deze waterstof-zuigermotoren, omdat ze relatief eenvoudig inpasbaar zijn in de machines. Liebherr toonde zo al eerder op de Bauma het prototype van de zware R 9XX H2H-rupsgraafmachine met een H966-zescilinder-waterstofkrachtbron. De fabrikant geeft aan dat het deze motoren zo ver heeft doorontwikkeld dat ze een goed rendement halen en dat de prestaties in de praktijk vergelijkbaar zijn met die van de dieselvarianten.

Maximator Hydrogen is voor het afvullen een partner voor Liebherr in dit project. Naast de realisatie van dit afvulstation werkt het bedrijf samen met Liebherr aan praktische mobiele afvulmogelijkheden voor onze sector. Een andere belangrijke partner voor Liebherr in dit project is Mpreis, dat groene waterstof voor dit project levert. Ter ondersteuning toonde Liebherr ook de nieuwe MAN-waterstoftruck. Liebherr heeft sinds 2020 al prototypes van zijn vier- en zescilindermotoren op waterstof draaien en test deze motoren al vanaf 2021 in de praktijk in grondverzetmachines. De start van de serieproductie verwacht de fabrikant medio 2025.