Leonore Gewessler (de Oostenrijkse minister voor Klimaat), Clemens Haselsteiner (CEO van Strabag), Martin Graf (directeur van Energie Steiermark) en Jan Liebherr (voorzitter van de raad van bestuur van Liebherr International AG) woonden een speciaal evenement bij in de steengroeve van Gratkorn vanwege de start van het project. Naast technische presentaties en een rondleiding door de steengroeve werd de wiellader in werking gedemonstreerd. De komende twee jaar zal Strabag het prototype L 566 H dagelijks testen. Er wordt een waterstoftankstation gebouwd om de wiellader direct bij de steengroeve te kunnen tanken. Energieleverancier Energie Steiermark zal de hiervoor benodigde groene waterstof leveren.
Het prototype L566 H met Liebherr H966-zescilinder-waterstofmotor moet jaarlijks tot honderd ton CO2 besparen, wat overeenkomt met ongeveer 37.500 liter diesel. Liebherr claimt met deze L566 H ’s werelds eerste prototype van een grote wiellader met een waterstofmotor te hebben. “De technologie maakt het ook mogelijk om grote voertuigen die moeilijk te elektrificeren zijn vanwege hun hoge energiebehoefte zonder CO2-uitstoot te laten rijden”, vertelt dr.-ing. Herbert Pfab, technisch directeur van Liebherr-Werk Bischofshofen GmbH. De waterstofmotoren worden geproduceerd door de eigen motorenfabriek van de Liebherr-componentendivisie in het Zwitserse Bulle.