
Niet de elektrische Volvo FH eronder, maar de ENERparking-zonnecarport erboven met laadaansluiting met kabel om trucks op te laden vormde een van de typerende aandachttrekkers die naadloos aansloten bij de boodschap van de beurs. We krijgen de komende jaren met netcongestie te maken in de breedste zin van het woord. Naast tijdelijke stroomuitval vallen daar niet alleen lange wachttijden en het niet krijgen van (zwaardere) aansluitingen en het ondervangen van piekbehoeftes onder, maar ook niet of onvoldoende kunnen laden onderweg of op locatie. Op de vraag hoe snel en hoe groot het probleem wordt, kregen we geen helder antwoord. Wel hoorden we op stands prognoses van tientallen procenten meer energieverbruik medio 2030 en nog meer richting 2050 en de verwachting dat de netbeheerders deze vraag niet zullen kunnen bijhouden. Wat betreft de vraagkant deelde ElaadNL treffend dat in 2050 van de in totaal 160.000 trucks er naar verwachting 147.000 elektrisch zullen zijn. Momenteel zijn dat er pas zo’n 1600. Dat betekent een enorme laadopgave. Uit onderzoek blijkt volgens ElaadNL dat 88 procent van deze voertuigen op het eigen depot of op gezamenlijke oplossingen op bedrijventerreinen zal worden opgeladen, vaak ’s nachts, slim en netbewust wanneer er ruimte is op het elektriciteitsnet en tijd om met lagere vermogens te laden.
Eigen laadpleinen
Passend daarin wordt op de beurs de toename van het realiseren van eigen laadpleinen genoemd, waarbij thuis goedkoper laden nadrukkelijk werd genoemd als belangrijke stap om efficiënter en bedrijfszekerder energie te managen. Daarvoor zijn tegenwoordig adviserende bedrijven om het laadmanagement voor de eigen voertuigfleet rond te zetten. Zo liet Mobylize zien dat onder klanten-vervoerbedrijven de prijzen voor het laden varieerden van € 0,24 tot € 0,42 per kWh. Ook zag je nadrukkelijk aandacht voor opslag in de bekende batterijcontainers voor bijladen op locatie, zoals dat in onze sector steeds meer wordt toegepast. Ook was er opvallend veel aandacht voor het ondervangen van stroomuitval om het bedrijf draaiende te houden. Daar zijn aparte oplossingen voor, variërend van de bekende generatoren tot intelligente batterijopslag en regelsystemen om dat los van de energieopslag te tackelen. Ook voor onze sector een aandachtspunt om kantoor en werkplaats draaiende te houden. De belangstelling voor waterstof was er ook, maar gevoelsmatig minder vanwege de genoemde nog te hoge aanschafprijs.
Hieronder wat flitsen van een goed bezochte beurs die, hoewel onze sector volgens standhouders wat op de rem trapt, duidelijk in een informatiebehoefte voorziet.
Iveco S-eWay
Iveco toonde met deze elektrische S-eWay-bakwagen een heuse primeur. Deze elektrische bakwagen met 28 ton GVW en 44 ton trekgewicht is uitgerust met een modulair accusysteem van 280 kWh tot 490 kWh en een breed scala aan 4x2 en 6x2 chassis-lay-outs. De S-eWay is ook als 4x2 trekker leverbaar met tot 602 kWh accusysteem.
Etec Powerboxen
Etec toonde niet alleen deze bekende elektrische Develon-minigraafmachine, maar zette vooral in op Powerboxen tot 200 kW, waterstofaggregaten en tien- en twintigvoets batterijcontainer-oplossingen met AC-laadvermogens tot 1 MWh via een MCS-stekker. Met flexibele en schaalbare laadoplossingen kunnen zo zowel lichte als zware machines worden opgeladen.
ENERparking
Slim laden begint niet op de grond, maar van bovenaf. Dat is het uitgangspunt van top-down laden, de oplossing van ENERparking waarbij laadkabels via katrollen aan stevige zonnecarports hangen. ENERparking bouwt modulaire parkeerplekken voor bijvoorbeeld trucks met zonnepanelen in de gewenste groottes en de gewenste snelladers, desgewenst gecombineerd met energieopslag.
VECS IBP Skid
Venema E-Mobility Charge Systems (VECS) in Arnhem toonde deze lichtgewicht Industrial Battery Pack Skid. Dankzij toepassing van cortenstaal weegt deze container 6400 kilo, maar heeft hij modulair een batterijcapaciteit tot 627 kWh. Deze shock- en hufterproof container is inzetbaar voor stand-alone stroom en piekstroom en kan dankzij een start-stopsysteem hybride samenwerken met een generator.
Powerbox 200
Staad was ook present met onder andere dit nieuwe Powerbox 200-batterijpakket. Deze kleinere telg in de familie met 196 kWh capaciteit is compact en weegt slechts 1800 kilo. Daarmee is hij prima te vervoeren op een aanhanger en dankzij de geïntegreerde AC-omvormer zonder Fieldmaster in te zetten als stroomvoorziening. Uiteraard is hij ook inzetbaar op graafmachines, wellicht in de toekomst op lichtere varianten.
Saltion-zoutbatterij
Saltion claimt als eerste een batterij te hebben ontwikkeld met een vast elektrolyt in plaats van vloeibaar. Deze zoutbatterij heeft als voordeel dat hij volledig kan worden opgeladen en ontladen, het laadproces geen warmte genereert en dus niet gekoeld hoeft te worden, hij naderhand (verschillende leeftijd) opschaalbaar is en dankzij gebruik van zout in plaats van lithium-ion volledig recyclebaar is. Saltion toonde een 120-kWh-module.
2G Agenitor H2
Het Duitse 2G toonde deze Agenitor H2-waterstofgenerator met elektrische outputvermogens van 115 tot 360 kW. Dankzij zelf ontwikkelde waterstofmotoren met speciale cilinderkoppen en injectiesystemen claimt 2G een efficiëntie van 80 tot 82 procent.
Kraxcle-hoogwerker
Toch nog een verrassende nieuwe machine, deze Kraxcle C30 S, een mobiele verplaatsbare bouwkraan. Deze volledig elektrische kraan heeft een hefvermogen van vier ton en één ton bij volledige gieklengte. Je hebt het dan over een haakhoogte van 23,4 meter en een maximale vlucht van dertig meter.
OK-gas-combi
Alom bekend zijn deze propaangastanks, met als voordeel de redelijk vaste energieprijs en in combinatie met biopropaan als brandstof, zoals hier bij OK gas voor deze Van Twist-generator ook inzetbaar voor noodstroom. Van Twist bouwt al jaren Perkins-motoren om tot gasmotoren met vermogens van 17,3 tot 75 kW met near zero emissie.
EviCountry 4x4
Als afsluiter een mooie 4x4 primeur. Marcel Van Dyck uit het Belgische Houtvenne toonde als primeurs deze robuuste elektrische EviCountry van fabrikant Electric Vehicles Italia. Deze met 36-kW-batterijpakket uitgeruste 4x4 heeft 30 kW nominaal en 70 kW piekvermogen. De EviCountry heeft een laadvermogen van één ton en een trekvermogen van drie ton. De driezitter combineert dat met een top van 80 km/u.