Krone XDisc 710 maaibord

Krone XDisc 710-maaibord

Datum: 20 augustus 2024
Laatst bijgewerkt: 21 augustus 2024
Door: Gert Vreemann
Krone presenteert met de XDisc 710 een breder maaibord voor de hakselaar dan de bestaande XDisc 620. Naast een grotere werkbreedte haal je volgens Krone een twintig procent hogere capaciteit en bespaar je tien procent brandstof ten opzichte van de 620. Opvallende vernieuwing is het geïntegreerde transportrijmechanisme voor het transport. Dat scheelt het wegzetten en rangeren met een aparte transportwagen.
Krone XDisc 710 maaibord

 Krone ziet een groeiende markt voor zijn maaibordtoepassingen op de hakselaar. Naast maïs is er een reeks van andere energieplanten gekomen die als biogassubstraat en diervoeders moeten worden geoogst met steeds sterkere veldhakselaars. De nieuwe XDisc 710 kan volgens de fabrikant deze uitdagingen aan dankzij de in vergelijking met de nog steeds verkrijgbare XDisc 620 naar 7,10 meter vergrote werkbreedte alsmede diverse technische aanpassingen. 

Krone XDisc 710 maaibord

De maaibalk van de nieuwe XDisc 710 is gebaseerd op de al bij de XDisc 620 gebruikte Krone EasyCut-maaiwerktechnologie. Bij de XDisc zijn twee van deze maaibalken vast met elkaar verbonden en worden ze vanaf een centrale ingangsaandrijving met behulp van tussenassen via een haakse aandrijving aangedreven. De maaibalkaandrijving heeft hierbij geen overlastkoppeling nodig. De aandrijving van de transportvijzels is met een in de aandrijving geïntegreerde sterratel beveiligd.

De bodemdruk kan traploos vanuit de cabine worden ingesteld. De maaihoogte kan zonder gereedschap via de centraal verstelbare glijrails worden versteld. De snijhoek kan desgewenst worden aangepast met behulp van een drievoudig verstelbaar gatenpatroon aan de ronde boogopname. Het toerental van de met een diameter van 900 millimeter groot uitgevoerde toevoervijzel kan in drie stappen worden afgestemd op de invoersnelheid. Bovendien kan de hoogte van de toevoervijzel met behulp van een excenter handmatig in drie stappen worden versteld. Daarnaast kan de vrij bewegende toevoervijzel bij volumineuze bestanden eenvoudig naar boven uitwijken. Door het samenspel van maaibalk, toevoervijzel en gewasgeleiderol worden volgens de fabrikant draaimomentpieken in de aandrijving duidelijk verminderd. Dat resulteert volgens Krone in een lager benodigd vermogen per meter werkbreedte en een besparing op diesel tot wel tien procent (liter per ton) bij een rond twintig procent hogere productie (ton per uur) vergeleken met de XDisc 620. De XDisc 710 kan als optie worden uitgerust met messen aan de zijkant, die eenvoudig, comfortabel en onafhankelijk van elkaar vanuit de cabine van de veldhakselaar hydraulisch omhoog en omlaag kunnen worden gezwenkt.

Transportrijmechanisme

Krone XDisc 710 maaibord  op transport

Nieuw is het exclusief voor de veldhakselaar BiG X als optie verkrijgbare geïntegreerde transportrijmechanisme, dat de tot nu toe extra benodigde transportwagen vervangt. Het neerzetten en vastmaken van het voorzetwerktuig op een afzonderlijke transportwagen vervalt hiermee. Verder scheelt het zoeken naar een geschikte parkeerplek voor de transportwagen en vervalt ook het (bij gebrek aan ruimte) bewerkelijke rangeren.

Het transportrijmechanisme bestaat uit een enkele as die naast de adapter aan het voorzetwerktuig is aangebouwd. Links aan de voorkant van de machine bevindt zich de dissel met uitklapbare steunvoet. Na het aansluiten van de hydrauliek en bij geheven voorzetwerktuig kan de bestuurder de dissel en de as van het rijmechanisme vanuit de cabine zwenken. Voor het werk in het veld worden beide delen hydraulisch achter het voorzetwerktuig gezwenkt. Voor transport over de weg zwenkt de bestuurder het rijmechanisme en de dissel eenvoudig weer terug in de transportstand, zet de directe snij-inrichting op de grond en koppelt die dan aan de aanhangerkoppeling van de veldhakselaar. Dankzij de in het voorzetwerktuig geïntegreerde verkeerverlichting kan de snij-inrichting veilig en volgens de voorschriften over de weg worden getransporteerd.