Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Krampe komt met driezijdig kippende FlexBody-serie

Met de driezijdig kippende FlexBody-serie breidt Krampe Fahrzeugbau GmbH opnieuw het productportfolio uit. Daarvoor heeft het een nieuw modulair concept opgezet om de FlexBody in verschillende groottes en uitvoeringen te kunnen leveren. De eerste Flexbody’s zullen dit jaar draaien, waarna op de Agritechnica 2025 de introductie zal volgen.
15 mei 2025 2 min leestijd
Krampe flexbody driezijdige kipper
Krampe flexbody driezijdige kipper

De FlexBody is gebaseerd op een modulair concept: chassis, platform en zijwanden kunnen volledig vrij met elkaar worden gecombineerd. Het FlexBody-chassis komt beschikbaar in verschillende varianten: voor eenassige driezijdige kippers (EDK) evenals telkens in drie uitvoeringen voor tandem-driezijdige kippers (TDK) en tweeassige modellen (ZDK). Bij het eenassige chassis is het toelaatbaar totaalgewicht zes tot acht ton. Bij het tandemchassis zijn varianten voor acht tot veertien ton, zestien ton en achttien tot eenentwintig ton gepland. De versies met draaischamel zijn bedoeld voor de gewichtsklassen van acht tot twaalf ton, zestien ton en achttien tot twintig ton. De constructie van de opbouw is onafhankelijk van het chassis en komt eveneens in verschillende afmetingen beschikbaar: van 2,00 bij 4,00 meter tot 2,42 bij 5,20 meter. Ook de zijwanden zijn variabel: bij de start van de serieproductie in 2026 zijn hoogtes van 60 en 80 centimeter verkrijgbaar. Door de diverse versies van chassis en opbouw te combineren, zijn talloze voertuigvarianten mogelijk. Voor 2026 is de introductie van verschillende FlexBody-modellen met een transportvolume van 4,8 tot 21,7 kubieke meter gepland, zoals de FlexBody 400 EDK6, de FlexBody 450 TDK14, de FlexBody 500 TDK21 en de FlexBody 500 ZDK18. Voor 2027 staan nog meer types op het programma, zoals uitvoeringen met klapbare zijwanden. Zoals gewoonlijk bij Krampe worden alle voertuigen geleverd met EU-typegoedkeuring, naar keuze voor 40 km/u of voor 60 km/u.

Krampe flexbody driezijdige kipper

De zijwanden van de FlexBody hebben een nieuw ontwikkeld profiel: dankzij een speciale walsing combineren ze een beperkt gewicht met een hoge stabiliteit. Het nieuwe design beperkt de ophoping van vuil. De montage van afdeksystemen verloopt gemakkelijk via een klemmechanisme in de groef. Door eenvoudig bedienbare scharnieren kunnen de zijwanden vlot worden losgemaakt en neergeklapt.

Verder zijn er nog praktische details. Bij de driezijdige kipper met tandemstel is het chassis vervaardigd van een stabiel kantprofiel, voorbereid op boven- en onderaanspanning, stevig, licht en geveerd met een rubberen blok. Bij de driezijdige kipper met draaischamel zijn er twee dissels verkrijgbaar: een vaste V-dissel of een in lengte instelbare Y-vormige dissel. De standaard tientons paraboolvering zorgt voor een hoge stabiliteit en als alternatief is er luchtvering verkrijgbaar. De hoogte van het chassis kan met een pen-en-gatverbinding aan verschillende bandenmaten worden aangepast. Standaard worden BPW-assen gebruikt, maar voor de 80 km/u-variant worden Gigant-assen gebruikt. De bakken zijn graandicht. De afsluitas kan worden aangepast. De achterkant is glad, stevig en heel eenvoudig te reinigen. De FlexBody is zo ontworpen dat op de grote platformen twee volledige palletbreedtes beschikbaar zijn tussen de rongen.

De staalbouw van de nieuwe serie gebeurt in de fabriek in Coesfeld. De eindmontage vindt plaats in de oorspronkelijke Krampe-fabriek in Lette, die nu weer in gebruik is genomen. De nulserie wordt inmiddels al in de praktijk ingezet. De FlexBody wordt officieel voorgesteld op de Agritechnica in november 2025.

Tags
Techniek & Vakinformatie
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur