‘The power to load more’ is de treffende kreet die fabrikant Komatsu beide nieuwkomers meegeeft. Het hart van de nieuwe Dash 11-generatie wielladers is een nieuw ontwikkelde Komatsu-dieselmotor, die wordt gekenmerkt door een extreem hoog koppel in het lagetoerenbereik. De 25-tons WA475-11 met 257kW (345 pk) is 40 kW sterker en scoort volgens de fabrikant een veertien procent lager brandstofverbruik ten opzichte van zijn voorganger, terwijl de ruim 27-tons WA485-11 met 271 kW (363 pk) bijna 50 kW (37 pk) meer vermogen heeft en een 29 procent lager brandstofverbruik scoort dan zijn voorganger, de WA480-8. Het programmeerbare motormanagementsysteem schakelt de motor automatisch uit bij stationair draaien of laat de motor draaien om af te koelen na het verlaten van de cabine en schakelt deze later automatisch uit.
De nieuwe Stage V-motoren hebben het beproefde Komatsu-uitlaatsysteem, met een combinatie van een dieselpartikelfilter (KDPF) en het Selective Catalytic Reduction-systeem. Deze combinatie maakt het mogelijk dat het dieselpartikelfilter slechts om de 8000 uur hoeft te worden vervangen; dit interval kan verder worden verlengd door gebruik te maken van asarme motoroliën. Deze nieuwe motor wordt gecombineerd met een door Komatsu ontworpen hydro-mechanische transmissie (HMT). Deze CVT-bak heeft een variabele snelheidsregeling. De instelbare variabele tractieregeling beperkt effectief wielspin in moeilijke grondomstandigheden. Een andere nieuwe functie is de variabele vermogensregeling, waarmee de hefsnelheid onafhankelijk van het gaspedaal kan worden geregeld.
De geoptimaliseerde Z-stangkoppeling biedt tot twintig procent meer hefcapaciteit en een hogere productiesnelheid van tonnen per uur. De WA 475-10 heeft met 5,5 kuub een 0,6 kuub grotere bak. Bij de WA 485-11 is de bak met maximaal 5,8 kuub een halve kuub groter geworden. Vergeleken met zijn voorganger WA480-8 heeft de WA485-11 aanzienlijk meer hefvermogen. De WA485-11 heeft een permanent hefvermogen van 8800 kilo, wat kan worden verhoogd tot 9300 kilo. De tipping load is bij de 475-11 verhoogd naar 20,5 ton en bij de 485-11 naar maar liefst 22,1 ton. Komatsu noemt expliciet de hefsnelheid in combinatie met de stabiliteit van de machine om vooral bij laadtoepassingen flink capaciteit te maken. Daarbij kunnen de hydraulische responstijd en de kip- of hefsnelheid worden aangepast aan specifieke toepassingen. Dankzij het automatisch vullen van de bak en andere assistentiefuncties kan de machinist ook tijdens lange diensten productief blijven.
De nieuwe, ruime cabine biedt een geluidsniveau van slechts 70 dB(A). De verwarmde achterruit is schuin geplaatst, waardoor er wordt voorkomen dat vuil aan de achterruit blijft plakken. De hendelconsole heeft een nieuwe bedieningsschakelaar en is voor elke machinist verstelbaar. De verhoogde interne luchtdruk voorkomt dat stof en andere deeltjes de cabine binnendringen. Voor eenvoudig en veilig in- en uitstappen zijn beide machines uitgerust met een aan de achterzijde scharnierende deur, schuin geplaatste treden en grote leuningen. Verder zijn er de elektronische bedieningshendels op de luchtgeveerde stoel met een verbeterd bedieningscomfort. Het digitaal bestuurdersinformatiesysteem biedt belangrijke machinemetingen, waaronder de status van het dieselpartikelfilter en gegevens over AdBlue-niveaus en brandstofverbruik. Berichten van het Eco-regelsysteem worden realtime weergegeven. Met het Eco-regelmenu kan de machinist bedrijfslogboeken en brandstofverbruik controleren. Een andere belangrijke innovatie is de nieuw ontwikkelde Angle-Feedback-Joystick-Steering (AFJS) zonder stuurwiel, die de machinist op elk moment feedback geeft over de al bereikte stuurhoek via de positie van de stuurhendel. Een ander voordeel van dit systeem is het weglaten van de stuurkolom voor meer ruimte en beter zicht.
Een elektrisch kantelbare motorkap biedt volledige toegang tot het motorcompartiment. Extra zijdeuren bieden toegang voor dagelijkse controles en onderhoud. Voor het onderhoud zwenkt de radiatorventilator uit. Deze heeft standaard een automatische omkeerfunctie. Volledige achterspatborden zijn standaard, een indicator op de AdBlue-vuldop minimaliseert overvulling. Uiteraard is er het Komtrax-telematica en het Komatsu Care-klantenonderhoudsprogramma voor vlootbeheer en -ondersteuning.