Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Komatsu PW168-11 en PW198-11 short radius

Komatsu lanceert met de mobiele graafmachines PW168 en PW198 twee short-radius-modellen in de populaire klasse van zestien tot twintig ton. Komatsu heeft ze zodanig gebouwd dat de hefcapaciteit hoog is gebleven. Verder bezitten de machines natuurlijk de kenmerken van -11-machines als de PW 160-11 en PW 180-11.
15 december 2023 2 min leestijd
komatsu PW 168
komatsu PW 168

Helemaal een verrassing is het niet, want Komatsu lichtte tijdens de Bauma letterlijk al een tipje van de sluier door er een deels bedekte PW198-11 te tonen. Beide nieuwe machines hebben een korte zwenkradius achter van 1,85 meter (PW168-11) of 1,90 meter (PW198-11). Daarbij hebben ze een uniek machineontwerp met een geoptimaliseerde giek en dwarsgeplaatste motor voor maximale hefprestaties bij het verplaatsen van zware lasten. Ze hebben een lage transporthoogte van 3,10 meter en zijn daarmee geschikt voor transport op een dieplader. Verder zijn ze uitgerust met de voor HVO geschikte Komatsu-Stage V-viercilindermotoren met vermogens van 110 kW (150 pk) en 129 kW (174 pk). De PW168-11 en PW198-11 worden net als de twee andere compacte mobiele graafmachines PW148-11 en PW158-11 en de conventionele PW160-11 en PW180-11 ontwikkeld en gebouwd in het Duitse Hannover.

komatsu PW 198

De nieuwkomers hebben natuurlijk de bekende -11-kenmerken. Denk onder meer aan een laag zwaartepunt, de nieuwe premiumstoel met meertraps-ventilatie en stoelverwarming. Alle belangrijke functies zijn te bedienen met de joystick, waarbij de machinist een uitstekend rondomzicht heeft dankzij vier camera’s. De nieuwe modellen zijn voorbereid op elk soort systeem (draai)kantelstuk en 3D-GPS-machinebesturing. Er zijn bevestigingspunten voor de machinebesturing-sensoren aangebracht. De nieuwkomers hebben handige extra’s, zoals joystickbesturing, het instellen van de liters en drukken voor uitrustingsstukken en een aanhangerkoppeling. Het nieuwe Komatsu-dieselpartikelfilter hoeft pas na 8000 uur worden vervangen. Alle belangrijke functies worden standaard weergegeven via de machinemonitor en het Komtrax-fleetmanagementsysteem.

Tags
Techniek & Vakinformatie
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur