

Deze stappen passen in Komatsu’s ambities om in 2050 CO2-neutraal te zijn. Het gaat in eerste instantie alleen om de verhuur via Komatsu’s verhuurvloot. Daarmee kan de fabrikant de machines zelf beter monitoren. Komatsu wil deze elektrische modellen op termijn ook in Azië, Noord-Amerika en Australië gaan lanceren.

Komatsu heeft deze elektrische variant samen met Proterra vanaf 2021 ontwikkeld en getest bij gebruikers. Proterra is een gespecialiseerde Amerikaanse fabrikant van batterijen en e-driveline-producten in het zware segment, zoals bussen en trucks. Proterra heeft een modulair batterijconcept om voor verschillende toepassingen en zwaartes op maat batterijen te kunnen inbouwen
De elektrische Komatsu’s zijn uitgerust met 451-kWh-batterijen, waarvoor Komatsu een degelijke grondverzet-proof behuizing heeft ontwikkeld. Ook is de elektrische aandrijving met volgens Proterra een extra stille 123 kW sterke elektromotor geïntegreerd in de Komatsu-machinebesturing met bijbehorende hydraulische uitrusting.

Volgens Komatsu moet je, afhankelijk van de inzet, circa acht uur kunnen draaien op een batterijlading. Opladen met de normale bijgeleverde lader vergt negen uur oplaadtijd, afhankelijk van de beschikbare capaciteit van het net ter plekke. De PC200LCE-11 komt volgens Komatsu uit op een eigen gewicht van ruim 24 ton.