Op de Agritechnica 2025 presenteerden veel grote, bekende merken hun noviteiten. Toch slaagde een Chinese fabrikant erin om met een hybride combine veel aandacht naar zich toe te trekken. Na de snelle opkomst van Chinese auto’s in Europa en stijgende verkopen van in China geproduceerde bouwmachines, lijkt het nu de beurt aan landbouwmachines. Zoomlion waagt de sprong en introduceerde drie nieuwe hybride trekkers en een hybride combine.
Agrarisch een mooie aanvulling
“In 2026 staan de introductie van Zoomlion als aanbieder van landbouwmachines én de introductie van de DV3504 op de agenda”, zegt Oliver Jungermann van Rabe Agrartechnik over de trekker. “Motortechnisch is de trekker goed, maar we voldoen nog niet aan alle Europese regels. Dat wordt de komende tijd in orde gemaakt.”
De Chinese machinebouwer, die wereldwijd tot de top twintig in de materieelbouw behoort, maakt serieus werk van landbouwmachines. In Nederland is Zoomlion nog een relatief jonge speler. In 2024 opende het bedrijf een onderdeel voor bouwmachines in Dordrecht, nadat het in 2023 de Europese markt had betreden.
Waarom doen ze dat?
Op dezelfde beurs bleek dat de verkopen van landbouwmachines nog steeds onzeker zijn. “Dit gebeurt als aanvulling op de verkoop van bouwmachines. Ook daarin zit een golfbeweging. Bij Zoomlion zijn ze daarom op zoek gegaan naar iets om de dalen op te vangen. Zo kwamen ze uit bij agrarische machines”, licht een medewerker toe.
Goedkoper en beter
Het vertrouwen in deze stap is groot. Ze claimen niet alleen kwalitatief goed te kunnen produceren, maar rekenen erop dat de prijs uiteindelijk de doorslag geeft. “Dat kan omdat we grotere volumes gaan maken en omdat we dat met robots gaan doen.” Qua prijs moet dit een substantieel verschil opleveren.
Net als bij het Indiase Tafe bedachten ze de machines opnieuw en kwamen zo uit op een hybride uitvoering. De combine is voorzien van drie elektromotoren die helpen pieken af te vlakken, waardoor het dieselverbruik met ongeveer 8 tot 10 procent daalt. “Diesel bevat nu eenmaal veel meer energie dan elektriciteit. Een combinatie levert daarom voordeel op”, zegt de machinebouwer.
Slimme tech
Zoomlion belooft meer. Door de nieuwe motoropbouw en het gebruik van minder onderdelen zou de betrouwbaarheid 50 procent hoger liggen dan bij een traditionele combine. Ook neemt de efficiency door sensoren en technologie met 20 procent toe. Bovendien kun je de machine makkelijker besturen dankzij slimme software.
Dezelfde technologie wordt gebruikt in de trekkers en bij het koppelen van werktuigen. Machine en werktuig kunnen hierbij zelf A-B-lijnen vaststellen nadat de perceelranden op basis van de oppervlaktemeting zijn bepaald.
Het duurt nog even voordat de machines daadwerkelijk in Europa worden verkocht, maar ze bieden wel een interessant doorkijkje naar wat er kan komen. Via hun bouwmachines leerde Zoomlion al veel over de Europese gebruiker. De vraag is of dat voldoende is om ook het agrarische speelveld te betreden. Dat de Europese machinebouwers hierdoor worden aangescherpt, is logisch na wat er in de auto-industrie gebeurde. Het voordeel voor Zoomlion is dat ze die ervaringen kunnen benutten.
Klein en hybride?
Een ander bedrijf dat op de Agritechnica een interessant prototype liet zien, was het Indiase Tafe. In India is het een grote speler; in Nederland is het merk minder bekend. Het bedrijf stond naast bandenfabrikant BKT, dat in korte tijd is uitgegroeid tot een grote speler, wat werd bevestigd door het grote aantal BKT-banden onder machines op de stands.
Of Tafe dezelfde groei doormaakt, is nog de vraag. Het stond in elk geval voor de tweede keer op de Agritechnica en bouwde zowel een elektrische compacte trekker als het hybride concept EVX-75. Beide machines kwamen mede voort uit vragen uit Europa en Nederland. Zo ontwikkelden ze een trekker die je eenvoudig naast de Tesla van de buurman aan de laadpaal kunt opladen.
Waarom hybride? Dat heeft deels met de prijs te maken, leggen ze uit. “Batterijen zijn duur en maken de machine fors prijziger. Deze combinatie houdt de machine betaalbaar. De hydrauliek en de aftakas worden aangedreven door een elektromotor.” Tot 35 kilometer per uur ziet Tafe goede kansen voor volledig elektrisch rijden. Voor hogere snelheden kijken ze naar hybride.
Het model op de Agritechnica was vooral bedoeld om klantinformatie op te halen en te toetsen of Tafe op de goede weg zit. Tegelijk is het bedrijf trots op de nominaties voor ‘Trekker van het Jaar’ voor de EV28. Die deed mee in de categorieën ‘gespecialiseerd’ en ‘duurzaamheid’ en haalde de finale. De machine heeft een 20 kW-motor, een maximale snelheid van 25 km/uur en levert volgens Tafe dezelfde prestaties als de dieselvariant. Een model dat aanslaat.