Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Agritechnica siddert

Optimistisch gingen veel fabrikanten de Agritechnica in, met hoop op een opleving van de machineverkoop. Maar wie goed luistert, hoort dat het buffelen is om de machines verkocht te krijgen. Er is grote angst dat de verkopen toch nog verder terugvallen. En dan is er ook nog China, want plotseling staan er tractoren en een combine uit China — naast alle andere kleine fabrikanten die mooie kopieën van westerse producten aanbieden. Dat doet de fabrikanten nog meer sidderen.
13 november 2025 2 min leestijd
Claas

Natuurlijk staan er ook prachtige nieuwe producten op de beurs. Elke grote fabrikant heeft wel wat nieuws. Bijzonder dit jaar is dat er ook veel bewaard is voor de beurs zelf. Waar vroeger alles vooraf werd uitgevent, blijft er nu veel geheim tot de beurs om vooral nieuwsgierigheid te wekken. Of om het nieuws te spreiden, zoals Claas deed. Dankzij de digitalisering van het nieuws en de sociale media staat alles direct online, waardoor elk nieuwtje zondag — op de dag van de opening — al online staat.

De digitalisering zie je ook terug in veel van de ontwikkelingen. Het zijn vooral nieuwe toepassingen van elektronica die de ontwikkeling bepalen. Of dat nu het lane-assist-systeem van Deutz is, of een extra armleuning van Giant om ook met de joystick te kunnen sturen. Maar natuurlijk zijn er ook nieuwe modellen die een serie compleet maken en waar de markt om vraagt, zoals de 5S-serie van Massey Ferguson of de nieuwe lijn grote tractoren van, naar wens, Case, New Holland of Steyr.

De opmars van telemetrie en de wens om machines en bedrijfsgegevens aan elkaar te koppelen zie je niet alleen terug bij de grote fabrikanten — die allemaal proberen hun eigen boerderijmanagementsystemen te slijten — maar ook aan een hele hal vol softwareaanbieders die daarvoor allemaal hun eigen oplossing hebben. Voor onze sector is het te hopen dat ze waarmaken wat ze claimen, namelijk dat gegevens tussen programma’s en merken probleemloos uit te wisselen zijn. In de praktijk blijkt dat echter vaak lastig. Het uitwisselen van A-B-lijnen of perceelsgrenzen blijkt dan minder makkelijk dan voorspeld. Daar komen we nog op terug.

De eerste dagen hebben wij onze ronde gemaakt op zoek naar achtergronden en nieuws voor de sector. Een selectie daarvan in dit overzicht. Maar op elk gebied is er uiteraard veel meer. Hoe dan ook: de beurs is een bezoek meer dan waard. Hij duurt nog tot en met zaterdag en is elke ochtend vanaf 9.00 uur geopend.

eutz, deutz fahr

Deutz met FPT-motor

Deutz was een van de fabrikanten die het nieuws tot de start van de beurs verborgen hield. Onder het doek bleken twee nieuwe grote tractoren uit de 8-serie te staan. De 8310 en de 8410 zijn het begin van de vernieuwing van deze serie. De fabrikant is vooral trots op de nieuwe grote cabine, die 30 procent meer ruimte biedt — en dat is duidelijk merkbaar. Nog opvallender is de wijziging onder de motorkap: daar ligt nu een zescilinder FPT-motor in plaats van een oude vertrouwde Deutz. Dat zal de liefhebbers pijn doen.

 kubota

Kubota focust op robots

Centraal in de stand van Kubota stonden een groot aantal robotontwikkelingen: van een zelfrijdende gazonmaaier tot een automatisch snoeivoertuig en een besturingsunit die een gewone tractor omvormt tot een zelfsturend voertuig. Kubota werkt ook graag samen met andere fabrikanten, zoals bij deze verplegingsrobot. Aan het frame van Robotti kunnen verschillende schoffel- of spuitunits worden gehangen, of deze UV-belichter, die het gewas een groei-impuls kan geven.

steyr

Steyr de mooiste

CNH heeft een nieuwe zware serie ontwikkeld die wordt gebouwd in St. Valentin. Deze is verkrijgbaar in blauw, rood en het nieuwe frisse design van Steyr. De NH T7.440 XD, Case Optum en Steyr Cervus hebben een maximaal vermogen van 440 pk. Bij Steyr heeft deze nieuwe serie een verder doorgevoerd design met veel wit. Uiteraard verschillen de modellen op details en heeft ieder merk zijn eigen armleuning, maar onderhuids zijn ze grotendeels gelijk.

elektrische trekker, Tadus

Tadus bouwt elektrische trekker

Een klein Duits bedrijf met enkele externe financiers werkt aan de bouw van een volledig elektrische trekker. Deze Tadus is helemaal opnieuw ontworpen en heeft geen versnellingsbak, maar twee elektromotoren op beide assen. Daarnaast zijn er elektromotoren voor beide aftakassen en één voor de hydrauliek. In alle gevallen draaien ze uiteraard alleen als ze worden gebruikt, wat het energieverlies sterk beperkt. Het vijf man sterke bedrijf stuurt het komende jaar de eerste vijf tractoren het veld in en wil er in 2027 nog vijftien aan toevoegen. Dan zou hij praktijkrijp moeten zijn, met ook een uitwisselbare batterij.

elektrische shovel, mona

Mona alleen elektrisch

Nog een opvallende bouwer van elektrisch materieel is het Zuid-Duitse Mona. Dit bedrijf maakt uitsluitend elektrische minishovels en kleine verreikers. Daarbij willen ze ook qua prijs een haalbaar alternatief zijn voor dieselvarianten. Het geheim zit in de batterijen die uit China komen en het laten bouwen bij een gespecialiseerd bedrijf — welke dat is, werd niet verteld. De getoonde Mona Solara heeft een hefvermogen van 1500 kg en een eigen gewicht van 2750 kg. De hefhoogte is 292 cm. Het batterijvermogen is 22 kWh en dat moet voldoende zijn voor 4 tot 8 uur werken. Nog opvallender is de prijs: in basisuitvoering € 37.900. In Nederland is DNL de gelukkige nieuwe importeur.

john deere

John Deere-prototype

Met Kreisel heeft John Deere al een aantal jaren een eigen batterijbouwer en -ontwerper in huis. Een van de eerste prototypes uit die samenwerking is de nieuwe elektrische trekker. Deze is in de VS klaar voor gebruik en wordt daar komend jaar geïntroduceerd. Voor de Europese markt vinden komend jaar nog tests plaats. Qua prestaties valt hij tussen de 5- en 6-serie van John Deere. De trekker heeft een elektromotor voor de aandrijving, waarbij afhankelijk van de behoefte ook de vooras mechanisch wordt mee-aangedreven. Daarnaast is er een elektromotor die 140 pk op de aftakas levert. Voor de hydrauliek zijn er twee elektromotoren.

Claas

Claas tractor of the year

Tot vlak voor de Agritechnica hield Claas strikt geheim hoe de nieuwe Axion 9-serie eruit zou zien. Maar bij de onthulling konden ze er direct het bord Tractor of the Year op plakken. Terecht, voor een zeer geluidsarme cabine (max. 66 dB(A)), een nieuwe aandrijflijn die in vier groepen werkt maar aanvoelt als traploos, en boordelektronica die zelflerend is en vooraf inspeelt op veranderingen in vermogensvraag. Bijvoorbeeld bij het neerlaten van de hef bij grondbewerking wordt het toerental al verhoogd om te voorkomen dat hij even stilvalt. Datzelfde geldt bij gebruik van de hydrauliek. Binnenkort volgt een uitgebreide rij-impressie in Grondig.

 massey ferguson

MF-serie rond

Twee nieuwe series zijn voor de Mechangroep een welkome aanvulling in het Massey Ferguson-leveringspakket. De belangrijkste is de 5S-serie met een traploze transmissie. Deze ontbrak nog in deze categorie van 100 tot 150 pk en is vooral bij loonwerkers veel gevraagd. Daarnaast is er de 3S-serie met variabele transmissie in drie verschillende uitvoeringen, inclusief smalspoor. Deze, bij Carraro gebouwde trekker, past vooral in het segment van de cultuurtechnische bedrijven voor onderhoudswerk op sportvelden, in parken en langs de weg.

 fendt

Fendt werktuigdrager

Voor veel Fendt-liefhebbers roept de GT-toevoeging op de nieuwe werktuigdrager nog nostalgische herinneringen op aan de oude systeemtrekker. Nu is dat een nieuw concept van een robottrekker waaraan verschillende werktuigen, zoals een schoffel, kunnen worden gehangen — zowel tussen de wielen als erachter

Giant

Giant-armleuning

Op steeds meer machines zie je ze nu komen: de tweede joystick, waarmee je ergonomisch kunt sturen omdat beide armen op de armleuning kunnen rusten. Dat is mogelijk doordat de bediening nu elektrisch is. Giant biedt het nu ook aan voor zijn wielladers en andere rijdende machines. Wie wil, kan het ook op bestaande machines laten installeren — mits niet al te oud.

 fliegl

Fliegl Buffel

Ooit kreeg Fliegl een prijs voor de Buffel: een opraapunit met kleine bunker om direct het gras in een silagewagen te kunnen laden. Je hebt dan niet op elke wagen een opraapaggregaat nodig. Dat idee werd geen succes, maar nu is het concept van een overlaadunit terug. Fliegl heeft nu een losse overlaadunit ontwikkeld die achterop elke wagen kan worden gehangen. Zo kun je, Isobus-gestuurd, met een opraapwagen andere wagens vullen. Dan heb je in elk geval een flinke tussenbunker.

vredo

Vredo doorzaaien

Voor het doorzaaien van meer dan alleen gras heeft Vredo een nieuwe doorzaaimachine ontwikkeld. Deze werkt met twee rijen zaaischijven die gekoppeld kunnen worden aan twee verschillende zaaitanks. Daarmee kun je op 7,5 cm zaaien, waarbij elke doseerrotor kan worden aangepast aan de grootte van het zaad. Beide rijen kunnen op verschillende dieptes werken, waarbij ook de druk op de zaaielementen kan worden aangepast.

Tags
Techniek & Vakinformatie
agritechnica
Grondig
Toon van der Stok
Toon van der Stok
Hoofdredacteur Grondig