“Wat begon met drie dagen werk in de regio Amsterdam is nu al een project dat zeven jaar loopt”, lacht Jeroen Kroon. Hij startte zijn bedrijf in 2006 als machinist op shovels van grondverzetbedrijven. “Al vrij snel na de start kocht ik een 1,5-tons minikraantje en een eerste shovel. Ik kocht mijn eerste huisje en toen kwam de bouwcrisis in 2007. Doordat ik veel uren maakte, redde ik het.”
In de loop van de tijd koopt Jeroen een nieuwe shovel en een kleine trekker voor hand- en spandiensten. Wanneer in 2018 in Amsterdam-Noord project Overhoeks begint, verandert er veel voor Jeroen. Overhoeks komt op het voormalige Shell-terrein. De grond moet worden gesaneerd, waarna er grote appartementencomplexen en kantoorgebouwen op worden gezet. Jeroen wordt voor drie dagen ingehuurd om met zijn shovel een bouwput bouwrijp te maken. Daarna gaat hij elders in Amsterdam aan de slag. Na een paar maanden mag Jeroen opnieuw aan het werk op Overhoeks en daar werkt hij nu nog steeds. “De projectleider liet al snel veel aan mij over en toen hij elders werd ingezet, kreeg ik zijn taken. Er zijn nog andere projectleiders geweest, maar die gingen steeds weer weg. Na een tijdje ben ik gevraagd of ik de projecttaken op me wilde nemen. Ik bezoek nu de bouwvergaderingen met de projectontwikkelaars en de gemeente en doe al het regelwerk om de bouwputten bouwrijp te maken. Ik huur nu bedrijven in die mij vroeger inhuurden. Gelukkig heb ik nog wel tijd om zelf ook op de shovel en kraan te zitten.”
Wat begon met drie dagen werk is nu een project dat al zeven jaar loopt
Veel vertrouwen
Doordat Jeroen steeds meer verantwoordelijkheid krijgt, merkt hij steeds beter waar zijn kracht ligt. “Ik vind het mooi om problemen op te lossen, mee te denken en met elkaar tot iets te komen. Ook merk ik dat het aansturen van mensen mij goed af gaat. Ik heb snel inzicht in de processen, waardoor ik een goede taakverdeling kan maken. Iedereen geeft mij veel vertrouwen en dat werkt prettig. Ik geef anderen ook graag het vertrouwen, want we doen het samen.”
Jeroen heeft wel meer mensenkennis gekregen en geleerd dat niet iedereen dat vertrouwen ook verdient. “Soms moet ik ook zakelijk zijn, maar over het algemeen lukt het goed om het voor iedereen leuk te houden en een goede sfeer te creëren. Op vrijdagen haal ik vaak even een snack voor iedereen. Dat wordt erg gewaardeerd.”
Elektrificatie
Een jaar of drie geleden wilde Jeroen een nieuwe loods bij zijn woonboerderij bouwen voor het stallen van zijn machinepark. “Ik ben toen lid geworden van Cumela. Cumela heeft mij goed geadviseerd bij het aanvragen van de vergunning voor de loods”, aldus Jeroen. Hij ziet ook op andere vlakken de meerwaarde van een brancheorganisatie. “Ik vind het prettig dat Cumela mij op de hoogte houdt van wat er in de branche speelt en bijvoorbeeld tips over kosten en indexering. Ook vind ik het fijn dat ik kan terugvallen op advies. Elk jaar ga ik met de bedrijvenadviseur om tafel om mijn bedrijf te bespreken.”
Jeroen heeft wel wat zorgen voor de toekomst. “We moeten elektrificeren, maar voor een eenmanszaak is dat een grote uitdaging”, zegt hij. “Ik heb momenteel een minigraver, een minishovel, een rupskraan, een grote shovel, een trekker en een kipper en ben dus breed inzetbaar. Een groot bedrijf kan een deel van het wagenpark elektrificeren, maar aangezien ik van elke machine één exemplaar heb, zou ik alles emissieloos moeten aanschaffen. Dat is financieel waarschijnlijk niet haalbaar, want ik ben bang dat ik die machines niet terugverdien. Ik ben daarom benieuwd wat dat op de lange termijn gaat betekenen voor mijn bedrijf en voor de sector.”
De wet DBA moet meer onderscheid maken tussen de zzp’er die zichzelf verhuurt en de eenmanszaak met een eigen machinepark
Zzp’er of eenmanszaak
Jeroen maakt zich ook druk over de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA), die schijnzelfstandigheid moet voorkomen. “Ik zou willen dat de DBA meer onderscheid maakt tussen een zzp’er die zichzelf verhuurt en een eenmanszaak met een eigen machinepark om zijn klanten tevreden te stellen. Ik kom momenteel zeker wel aan drie opdrachtgevers, maar toch voelt het kwetsbaar. Qua werk zitten veel van mijn collega’s en ik nu in een sneltrein, want er is ontzettend veel werk. Hopelijk komt die trein door deze wet niet tot stilstand.”