Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

JCB onthult eigen waterstofmotor

JCB heeft onlangs in Engeland een prototype van een waterstofmotor op basis van de JCB Dieselmax 448-motor onthuld. JCB ziet de H2-zuigermotor als een serieus alternatief voor brandstofceltechniek en als mogelijkheid extra vaart te zetten achter de energietransitie, omdat dit alternatief gemakkelijk en snel in de huidige machines te integreren is.
28 mei 2021 2 min leestijd
JCB hyrogen in graaflaad
jcb hydrogen

Officieel is het nieuws nog niet vrijgegeven - JCB Benelux wil er dus ook nog niet op reageren - maar op Engelse mediasites zijn de plannen en deze foto's al weergegeven. Volgens deze informatie heeft het R&D-team van JCB in Derbyshire op basis van de bekende JCB Dieselmax 448-viercilindermotor een waterstofmotor ontwikkeld en gebouwd. Grofweg is de motor voorzien van een ontsteking, heeft hij een lagere compressieverhouding, nieuwe zuigers en een hogedruk-commonrail-waterstofsysteem met poortinjectie. Bedenk daarbij dat waterstof veel lichter is dan dieselolie en geen smerende eigenschappen heeft. Er komt even wat meer bij kijken. JCB geeft aan dat de motor zo is ontworpen dat de karakteristiek en prestaties overeenkomen met die van de bestaande dieselvariant.

JCB ziet de waterstof-zuigermotor als een serieus alternatief voor de brandstofcel, omdat deze oplossing goedkoper is, gemakkelijk in bestaande machines te implementeren is en de kennis en kunde van de motorenfabriek volop wordt benut. Het gaat nog om een prototype, maar JCB geeft aan serieus werk te willen maken van de productie. De eerste metingen aan het prototype geven aan dat de uitstootwaarden (NOx) al onder de waarden van de Stage V-dieselmotoren zitten.

JCB hyrogen in graaflaad

JCB ziet in eerste instantie vooral mogelijkheden in graafmachines, maar geeft aan dat een dergelijke oplossing op termijn voor een veel bredere range voertuigen geschikt is. “Onze filosofie is dat dit een goede mogelijkheid is om bestaande motoren zo snel mogelijk CO2-neutraal te maken, gebruikmakend van bestaande technieken en distributienetwerken”, aldus JCB’s hoofd ontwikkeling Tim Burnhope. “Als je echt om klimaatverandering geeft, is snelheid cruciaal”, sluit hij treffend af. Bron en foto’s Autocar.

Tags
Techniek & Vakinformatie
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur