

Bij JCB werkt een team van honderd engineers al volop aan de waterstofmotoren. Dit team zal om de gestelde targets te halen worden uitgebreid met nog eens vijftig engineers. Zoals bekend heeft JCB al een prototype van een graaflaadmachine en een JCB Loadall-verreiker op waterstof laten zien. De fabrikant zet hierbij in op de ombouw van de eigen Dieselmax-motoren om ze geschikt te maken voor het lopen op honderd procent waterstof. Dat vergt veel aanpassingen om de motoren duurzaam en efficiënt op deze vluchtige brandstof te laten lopen. Het voordeel van deze keuze is dat de motor zo in bestaande machines in te bouwen is en dat er geen dure brandstofceltechniek nodig is.
JCB-topman Lord Bamford: “We investeren als JCB in waterstof omdat we elektrische aandrijving niet als de allround oplossing zien. Voor onze sector is elektrisch alleen geschikt voor kleinere machines”, aldus Bamford. Hij voegt eraan toe dat deze investering betekent dat JCB doorgaat met de ontwikkeling en productie van verbrandingsmotoren. “Het worden superefficiënte high-tech-waterstof-zuigermotoren met zero CO2-uitstoot die direct inpasbaar zijn in onze producten.”
JCB maakt de eigen dieselmotoren sinds 2004. Op dit moment worden ze geproduceerd in de fabrieken in Derbyshire (Engeland) en Delhi (India). Dit jaar zal alweer de 750.000e motor van de band rollen.