Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Investeer in duurzame partnerschappen

Tijdens de pre-Agritechnica-persconferentie benadrukte de nieuwe Claas-CEO Jan-Hendrik Mohr het belang van duurzame partners om als fabrikant sterker te staan en om gezamenlijk een vuist te maken naar de politiek. Deze oproep past naadloos in het nieuwe Claas Connect, dat met een steeds bredere range machines communiceert. Van de gepresenteerde noviteiten vormde de nieuwe Claas Xerion 12-serie het spektakelstuk.
20 oktober 2023 3 min leestijd
Presentatie Claas

Claas had voor de persconferentie op Hof Loermann nabij Harsewinkel een mooie mix bedacht van een rollenspel en het letterlijk voorrijden van het nieuws. Tijdens het rollenspel speelden een vader en dochter de stereotiepe vader met de oude Nokia en dochter met de iPhone, waarin ze lekker steggelden over het nut van de digitale snelweg en dat van mooie ijzeren techniek. Op de achtergrond was er telkens de Claas Connect-voice-over die reageerde en vragen beantwoordde. Daarachter zat voor Claas de belangrijke boodschap verpakt dat het merk communicatie via het Claas Connect-platform in al zijn veelzijdigheid als een leidende ontwikkeling ziet, die past in de moderne landbouw en aansluit op de visie van Claas om als familiebedrijf te blijven opereren. Partnerschap in de breedste zin van het woord is daarin voor Claas een belangrijke factor.

Gezamenlijk een vuist maken

De kersverse nieuwe CEO van Claas, Diplom-Ingenieur Jan-Hendrik Mohr, ging in zijn toespraak in op deze voor Claas als fabrikant belangrijke partnerschap. “Je kunt als fabrikant alles zelf willen doen en produceren, maar wij zien duidelijk meerwaarde in goede partnerschappen, omdat we dan de specialismes van die partijen benutten”, zei hij. Als voorbeeld noemde hij de samenwerking met de Italiaanse trekkerfabrikant Carraro en je proeft dat Mohr dit ook zo ziet voor gespecialiseerde machinefabrikanten. “Met goede partnerschappen sta je sterk en hoef je als concern niet alles zelf te doen en te maken”, zei hij. Het verkopen van de opraapwagens aan Fliegl omdat de Claas-fabriek in Bad Salgau overvol zit, is eveneens een treffend voorbeeld. Claas vindt het prima als zijn dealernetwerk relaties aangaat met gespecialiseerde machinefabrikanten. Claas Connect kan daarin een belangrijke verbindende rol spelen, evenals Cemos. De samenwerking met werktuigfabrikanten bij Claas Cemos past daar naadloos in. Dat komt nu ook voor de weidebouw beschikbaar en Claas gaf aan het ook al op de nieuwe Xerions te implementeren.

Claas ziet duidelijk meerwaarde in goede partnerschappen, omdat het dan de specialismes van die partijen benut

Blijf investeren

Mohr ging ook even in op de resultaten. In 2022 nam de omzet ondanks de moeilijke marktomstandigheden bij Claas met 2,7 procent toe tot een nieuwe recordhoogte van 4,9 miljard euro. Mohr gaf aan dat op basis van al genoteerde orders de vooruitzichten voor dit jaar goed zijn, maar hij ziet voor 2024 een kentering komen op de wereldmarkt. “De voortekenen wijzen op een marktdaling, die zich dit najaar al zal inzetten”, vertelde hij. Zijn boodschap was echter helder. “Als familiebedrijf moet je mee met de markt. Als de grote beursgenoteerde concerns doorgroeien, zullen wij als familiebedrijf ook moeten groeien”, legde hij uit. Daaraan koppelde hij de heldere boodschap dat je altijd moet blijven investeren. “In goede tijden moet je blijven investeren om voorop te blijven lopen, in slechte tijden moet je dat ook om dezelfde reden. Er mag dus nooit een rem staan op de investeringen en het doorontwikkelen van het familiebedrijf”, aldus Mohr. Deze opmerking kun je één op één vertalen naar onze sector.

Breder communiceren

Tijdens het rollenspel zag en hoorde je continu de Claas Connect-stem die antwoord gaf op vragen, discussies aanging en advies uitbracht dat verder ging dan de machines en de eigen producten. In feite liet Claas een digitale omgeving zien waarin het niet alleen met producten en service ondersteunt, maar ook met raad en daad in de breedste zin van de bedrijfsvoering. Het bekende zelflerende trekkermanagement Cemos om werkzaamheden te optimaliseren, was al een eerste aanzet. Met het registreren en bundelen van klantgegevens, gemixt met mogelijk kunstmatige intelligentie, denkt Claas duidelijk verder. De informatie kan worden gebruikt om klanten te ondersteunen in de individuele bedrijfsvoering: wat is het beste oogstmoment, hoe staan de gewassen ervoor, moet er worden beregend of bemest, wat is de best passende oogstketen, et cetera, et cetera. Claas ziet de klanten zo als vaste partners, die het als volwaardig ‘familielid’ informeert en helpt met machines en ondersteunt in de bedrijfsvoering. Het zou ons niet verbazen als op de Agritechnica daarvan de eerste stappen zullen worden gepresenteerd.

Met het registreren en bundelen van klantgegevens, gemixt met mogelijk kunstmatige intelligentie, denkt Claas duidelijk verder

Tags
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur