Sterk werk grondig 2

Inspelen op personeelsgebrek bij klanten

Datum: 14 maart 2024
Laatst bijgewerkt: 14 maart 2024
Door: Herma van den Pol
Loonbedrijf Gebr. Nannes investeert in automatisering, maar niet voor zichzelf. Het bedrijf doet het om zijn klanten te helpen, omdat die steeds lastiger aan voldoende personeel kunnen komen. Van het één kwam het ander. Zo trok Nannes de aandacht van een uitzendbureau. Ook dat lijkt geïnteresseerd in de inzet van machines. Samenwerken, daar draait het om.

Vader Kees Nannes werkt met een medewerker in de werkplaats aan een trekker. Veel machines staan begin februari nog thuis. “We hoeven nog niet aan de grondbewerking te beginnen”, zegt Jan Kees, de zoon van Kees. “Het is te nat. Nu beginnen, betekent dat je de structuur kapotmaakt”, vult John aan. Samen vormen Kees, John en Jan Kees de leiding van Loonbedrijf Gebr. Nannes in Warmenhuizen.

Bodemstructuur beschermen

De mannen zetten zich in om kwaliteit te leveren. Dat doen ze door voorzichtig om te gaan met de bodem. Ze willen de structuur beschermen en tegelijkertijd klanten helpen een goed product te oogsten. Zo kwam ook het strooien van compost (zie kader) op hun pad. “Wij hebben klanten waarvoor we veel werk doen, maar niet het toedienen van mest. Zo gebeurde het nog wel eens dat terwijl wij bezig waren met bodemverbeteraars en behoud van de structuur er vervolgens een zware tank overheen ging, met alle gevolgen voor de bodem. Het zijn zaken die ik gewoon benoem als ik vervolgens een klant spreek”, zegt Jan Kees. Met het aanbieden van compost strooien biedt het bedrijf klanten een alternatief aan.

De mannen willen de structuur beschermen en tegelijkertijd klanten helpen een goed product te oogsten

Werk voor tuinders

De basis van het bedrijf bestaat uit aardappelen, kool en uien, dus werk voor tuinders. Met de verzorging van die gewassen begon het bedrijf destijds. Kees kwam destijds bij het bedrijf als medewerker. Toen de toenmalige eigenaar overleed, was dat het begin van Loonbedrijf Nannes. Door de jaren heen kwam er steeds meer werk bij, waaronder werk voor bollentelers. Dat werk kwam erbij toen een collega stopte met het werk in de bloembollen. Zo kwam ook Jan Kees in het bedrijf. Die werkte toen alweer vijftien jaar mee. Toch besloot hij pas om in te stappen toen Loonbedrijf De Bruin stopte.

werken

 “Dat was in 2013. Tot dat moment twijfelde ik. Door het stoppen van De Bruin wist ik dat we voldoende werk bleven houden”, zegt Jan Kees.

Dat bleek een goede inschatting. Na een korte aanloop kreeg het bedrijf er genoeg klanten bij om iedereen aan het werk te houden. 

“Nu bepaalt het aantal medewerkers dat we hebben of we kunnen groeien of niet”, schetst John de huidige situatie.

Zelfde werk voor minder klanten

Om zich heen kijkend verwachten ze dat het landschap van loonwerkers bij hen in de buurt voorlopig stabiel blijft. Het klantenbestand beweegt wel. Zo zijn er bedrijven die stoppen, waardoor andere groeien. “Vandaag de dag doen we werk voor ongeveer 75 kleine en grote klanten. Onder de grote klanten zitten uitschieters van 150 en nog meer hectares”, zegt John over het klantenbestand. Het werk dat Nannes aanbiedt, sluit goed aan op de vraag vanuit klanten en daar doen de mannen het voor. “Vroeger bewerkten we bij wijze van spreken één hectare voor twintig klanten, nu doen we dat voor één klant. Dat werkt wel rustiger.”

Nu bepaalt het aantal medewerkers dat we hebben of we kunnen groeien of niet

“Ongeveer vijf jaar geleden zagen we dat klanten als gevolg van hun omvang en de goede omzet begonnen te investeren in mechanisatie”, vertelt Jan Kees. “Dat betekende ook dat ze de mannetjes moesten gaan zoeken om op die machine te zetten. Die waren er niet en zijn er nog niet. Dan komen klanten toch weer terug.”

Puzzelen met personeel

Dit viel samen met een andere trend. Zo begonnen Poolse medewerkers steeds meer werk voor Duitse boeren te doen. Ook konden de Poolse medewerkers steeds betere banen vinden. Ze ruilden het werk bij tuinders in voor beter werk. De Roemenen en Oekraïners die de Polen opvolgden, bleken veel minder geschikt voor het werk. “Daardoor werd het voor onze klanten steeds lastiger om de puzzel kloppend te maken”, aldus Jan Kees.

De koolsnijmachine was in 2022 net te laat en in 2023 was het vaak te nat

Zelf merkten ze het ook. “Voor de plantmachine bijvoorbeeld. Daar heb je vijf mensen voor nodig. Die kon het uitzendbureau steeds lastiger aanbieden. Uiteindelijk kwamen tuinders aan ons vragen of we wilden investeren in automatisering”, gaat John verder. “Dat deden we. We investeerden in een koolsnijmachine en een automatische plantmachine.”

Voor de automatische plantmachines zijn er maar twee mensen nodig. “Je mist wel een stukje gezelligheid op de machine”, zegt vader Kees, die ondertussen ook bij de machine is komen staan. “Maar aan de andere kant: tegenwoordig hebben ze toch oortjes met muziek in.”

Machine moet zich bewijzen

Op dit moment blijft het bij een plant- en koolsnijmachine. “De koolsnijmachine was in 2022 net te laat. Toen hadden we al een periode worstelen om personeel te vinden achter de rug en was het al te laat in het seizoen”, zegt Jan Kees. “In 2023 konden we er pas echt mee werken, maar toen was het helaas vaak te nat.”

Als resultaat van het werken met GPS kregen we er nog meer schoffelwerk bij

Ook moet de machine concurreren met handwerk. “Als de mensen met de hand snijden, doen ze twaalf rijen tegelijk”, vertelt Jan Kees. “De machine kan er één tegelijk doen, maar je haalt wel een dubbele capaciteit met minder mensen. Tegelijkertijd trokken we tijdens het testen van het machinaal snijden de aandacht van een uitzendbureau. Een bijzondere ontwikkeling. Ook dat bureau wil graag zijn klanten bedienen. We gaan met elkaar in gesprek om te kijken welke rol de machine kan spelen.”

Compost strooien in kassen

Het bedrijf blijft zoeken naar werk om de iets rustiger wintermaanden door te komen. Zo kwam het strooien van compost op zijn pad. Dat begon enkele jaren geleden met compost en mest strooien bij tuinders en bij zaadveredelaar Bejo. Dat gebeurde met een zevenkuubs strooier. “Toen tuinders zagen hoe mooi dat ging, vroegen ze of we ook compost voor hen wilden gaan strooien in kassen”, zegt Jan Kees. “Deze winter hebben we daarvoor een demonstratiemachine van één kuub in gebruik genomen”, vertelt hij. Omdat het om werk in de kassen gaat, kan Nannes daarmee aan de gang wanneer dit het bedrijf uitkomt. Vooral de voorbereidingen leveren werk op. “Een mooie aanvulling op het werk.”