

Werkelijk een plaatje om te zien. Deze 8x4 met een tandemstel met naafreductie en een sturende voorloopas heeft in Nederland een technische ontheffing tot 180 ton. “Zo zwaar gaan wij eigenlijk nooit, bij 100 ton houdt het bij ons wel op”, vertelt directeur en mede-eigenaar Daniël Cerfontaine over de nieuwste Scania van het bedrijf. “Wij zetten de auto in voor een vierassige dieplader, eventueel met tweeassige dolly, in het transport voor onze eigen grondverzetafdeling en voor derden in de verhuur. De grondverzettak van Cerfontaine is actief in Nederland, België en Duitsland.

Dat Cerfontaine de zwaarste motor in de markt onder de vloer van zijn trekker kreeg, was niet een automatisch gelopen race. “We gingen eigenlijk voor een 660 pk V8, maar het liep uiteindelijk toch anders. We zijn wel bewust voor een XT-uitvoering gegaan. De truck staat in die uitvoering nét iets hoger en heeft een volstalen bumper. Omdat wij toch veel onverhard rijden en geregeld op bouwterreinen zitten, zagen we dat als een voordeel.”
De truck is gedeeltelijk in eigen beheer opgebouwd. De basis, met het zware chassis met innerliner, de ruim bemeten aandrijflijn met de retarder en de eindoverbrenging van 3,80:1, alle elektrische voorbereiding voor extra verlichting en de flitslampen, werd af-fabriek geleverd. Het rek tegen de achterwand van de cabine, met daarin onder meer de AdBlue-tank, alle luchtketels en de grote brandstoftank, is door het bedrijf zelf gemaakt en opgebouwd.

Ook aan de veiligheid heeft Cerfontaine extra aandacht besteed. Voor dit soort voertuigen zijn AEB, ESP en LDW niet verplicht, maar omdat Scania het standaard wel kon leveren, heeft het bedrijf deze voorzieningen toegevoegd, samen met ACCplus en DAS.
De auto is verder uitgerust met een zware schuifschotel voor een 3,5-inch kingpin. Voor de chauffeur heeft Cerfontaine gekozen voor een King of the Road-pakket met leren bekleding met rode stiksels en verder een standairco. Cerfontaine hierover: “In het buitenland mag je met een exceptionele lading vaak alleen ’s nachts de weg op, dus moet de chauffeur overdag zijn rust pakken.” (foto's Gerlach Delissen Photography)