De Cummins B4.5-dieselmotor geeft de modellen dertien procent meer vermogen en 27 procent meer koppel dan de motoren in de voorgaande modellen. In de praktijk resulteert dit volgens Hyundai in tot vijf procent minder brandstofverbruik bij nivelleerwerk en laden van vrachtwagens in de P-stand. De machines hebben een nieuwe hefmodus gekregen met een fijnregeling van het hydraulieksysteem bij een verlaagd motortoerental. De machine heeft wel weer het bekende Electric Pump Independent Control-systeem (EPIC), waarbij de regeling is afgestemd op de karakteristiek van de Cummins B4.5-motor. Deze levert in beide graafmachines 115 kW (155 pk), met een maximum koppel van 712 Nm bij 1200 motortoeren.
De dubbele hydraulische pompen met variabele cilinderinhoud hebben een opbrengst van 160 liter per minuut, waardoor de HX160A L en HX180A L volgens Hyundai een relatief hogere productiviteit hebben in deze klasse. Optioneel is nu een nauwkeurige zwenkregeling leverbaar, die de beweging van de giek bij het begin en het einde van de zwenkbeweging afvlakt. De machinist kan ook de hefsnelheid van de giek ten opzichte van de zwenksnelheid instellen. De snelheid van de graafarm kan ook fijn worden afgesteld. Machine-instellingen zijn op te slaan via de nieuwe werkstand Key On Init, zodat de instellingen worden geactiveerd bij het starten. De eigenaar van de machine kan desgewenst de toegang van de machinist tot sommige functies beperken.
De standaardlengte van de monogiek is 5,10 meter en er worden drie graafarmen aangeboden met lengtes van 2,20, 2,60 en 3,10 meter, goed voor een graafbereik tot 9,45 meter en een graafdiepte tot 6,53 meter. De tweedelige giek heeft af-fabriek een gieklengte van 5,10 meter, met armlengtes van 2,20 en 2,60 meter. Het maximale graafbereik met de tweedelige giek is 9,11 meter, terwijl de maximale graafdiepte 5,69 meter bedraagt.
De cabine van de A-serie heeft dertien procent meer binnenruimte gekregen. Het zicht is vooral naar de zijkanten verbeterd. Het interieur is voorzien van een 8-inch-touchscreen, dat ook kan worden bediend via een draaiknopmodule. De graafmachines kunnen worden voorzien van optionele proportionele bedieningselementen in de Kawasaki-joysticks. Daarnaast is ook rechtuitrijden met een enkel pedaal beschikbaar.
Het rondomzichtsysteem (AAVM) van Hyundai is leverbaar op deze machines. Verder is desgewenst Falling Object Guard (FOG) niveau 2 voor de cabine te bestellen en er zijn optionele zijbeschermingen voor de bovenbouw van de machine. Andere opties zijn een driewegklep voor de bak/grijper, een voorfilter voor de motorluchtinlaat en een voorverwarmer voor de motorkoelvloeistof. De machine is leverbaar met standaard Hi Mate-voertuigmanagementsysteem. De Mobile Fleet-app is vernieuwd, zodat vlooteigenaren gemakkelijk toegang hebben tot de bedrijfsgegevens van de machine, waaronder brandstofverbruik, benutting en foutcodeherkenning. De motorolie-en oliefilterverversingsintervallen zijn verlengd van 500 naar 800 uur, terwijl de brandstoffilter-en voorfilterintervallen met 1000 uur dubbel zo lang zijn.