scania hybride truck

Hybride Scania-vrachtwagens met groot elektrisch bereik

Datum: 17 december 2021
Laatst bijgewerkt: 17 december 2021
Door: Gert Vreemann
Scania introduceert hybride elektrische voertuigen en plug-in hybride elektrische vrachtwagens. Met een verhoogd elektrisch vermogen van 230 kW hebben ze een elektrisch bereik tot 60 kilometer en kunnen ze in combinatie met een lichtere dieselmotor tot veertig procent brandstof besparen. De hybride-unit verlaagt het laadvermogen niet.

scania hybride truck

Scania heeft een nieuwe elektrische GE281-unit ontwikkeld. Deze werkt samen met een zeven- of negenliter-dieselmotor en past modulair rechtstreeks op de nieuwste generatie Opticruise-versnellingsbakken. Deze elektrische aandrijving is geschikt voor volledige vermogensoverdracht voor GVW’s tot 36 ton zonder ondersteuning van de dieselmotor. Het werkt echter ook andersom: aangezien de elektrische aandrijving de verbrandingsmotor altijd ondersteunt bij het wegrijden en accelereren kan er een kleinere dieselmotor worden gemonteerd. Deze hybridisatie geeft volgens Scania al snel brandstofbesparingen tot veertig procent in stedelijke gebieden in vergelijking met traditionele aandrijflijnen.

GE281-aandrijvingsmodule

scania hybride module

De GE281-aandrijvingsmodule bevat twee elektrische motoren, die via een dubbele invoeras worden gekoppeld aan de Opticruise-versnellingsbakken. De GE281-unit biedt 230 kW (313 pk) continu en 290 kW (394) als piekvermogen, terwijl het maximale koppel 2100 Nm bedraagt. Hij heeft zes voorwaartse versnellingen, maar geen traditionele koppeling, aangezien een planetaire overbrenging zorgt voor schakelen zonder koppelonderbreking. Deze oplossing biedt ook een kruipsnelheid bij lage snelheden. Scania’s nieuwe HEV/PHEV-generatie biedt een PTO die tijdens het rijden kan worden gebruikt, zelfs in de volledig elektrisch aangedreven versnellingsbakmodus. De truck heeft een start-stopfunctionaliteit voor onnodig stationair draaien en ondersteuningssystemen zoals Scania Adaptive Cruise Control met Active Prediction. De chauffeur kan kiezen uit verschillende rijmodi. Wanneer de Power-modus wordt geselecteerd, wordt boven op de piekprestaties van de verbrandingsmotor zo’n 74 kW (100 pk) extra elektrisch vermogen toegevoegd. De mate van brandstofbesparing die met deze modulaire oplossing van Scania kan worden bereikt, verschilt afhankelijk van de gebruikelijke factoren. De elektrische aandrijving is altijd actief, maar de extra hulp is minder nuttig bij kruissnelheid op snelwegen. De grootste brandstofbesparing wordt bereikt in stadsverkeer, waarbij sommige klanten tot veertig procent besparen.

hoger laadvermogen

scania hybride truck

De PHEV heeft een geïnstalleerde accucapaciteit van 90 kWh (drie 30 kWh-accu's), terwijl de HEV-versie één 30 kWh-accu heeft. De PHEV kan in 35 minuten volledig worden opgeladen met een gelijkstroomlader van 95 kW. Een hybride vrachtwagen met een kleinere motor - van de DC09 tot de DC07 - zal een laadvermogen hebben dat 250 kilo hoger is in vergelijking met de versie met een dieselmotor. De hybride voegt namelijk een nettogewicht van 750 kilo toe, terwijl in de Europese Unie een ton extra gewicht is toegestaan voor elektrische voertuigen.

Door een verbrandingsmotor van zeven of negen liter te koppelen aan de GE281 biedt Scania zijn klanten een ruime actieradius met hernieuwbare brandstoffen (HVO) in combinatie met maximaal zestig kilometer in volledig elektrische modus, zero emissie en geluidsniveaus onder de 72 dB(A). Dit betekent dat toepassingen als stadskippers, betonmixers en gekoeld regionaal vervoer fossielvrij kunnen opereren in stedelijke gebieden, ook met GVW’s tot 36 ton.

Trekkers en bakwagens

De nieuwste generatie hybride vrachtwagens van Scania kan worden besteld als HEV's en als PHEV’s en is verkrijgbaar met cabines van de P-, G- en L-serie. De vrachtwagens kunnen worden gespecificeerd als bakwagens en als trekkers. De DC07-verbrandingsmotor is beschikbaar in drie vermogens, net als de DC09-motor. “Deze hybrides van Scania zijn een slimme manier om grote stappen te zetten in de richting van volledige elektrificatie en een duurzaam transportsysteem”, zegt Ema Ceco, Product Manager e-mobility van Scania Sales & Marketing. “Een Scania L 280 6x2*4 PHEV zou bijvoorbeeld een perfecte stadskipper zijn in dichte stedelijke gebieden. Die is volledig in staat om in elektrische modus te werken waar nul emissie en geluidsniveaus onder 72 dB(A) zijn vereist.”