Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht gaan het (land)bouwverkeer toelaten op de hoofdrijbaan van de N199 (Bunschoterstraat en Amersfoortseweg). De openstelling geldt vanaf de rotonde bij Bunschoten-Spakenburg tot aan de brug over de Eem in Amersfoort. Tegelijkertijd wordt de snelheid op de parallelweg van de N199 verlaagd van 60 naar 30 km/u. Landbouwverkeer blijft echter toegestaan op de parallelweg, omdat er landbouwpercelen aan liggen. Op het kaartje bij dit bericht kun je zien welk deel van de N199 wordt opengesteld.
Cumela is blij met de openstelling van de N199 voor (land)bouwverkeer. Zowel de fietsers als de bestuurders van (land)bouwvoertuigen vinden het onprettig en gevaarlijk om bij elkaar op de parallelweg te moeten rijden. Helaas heeft dat al eens tot een zeer ernstig ongeluk geleid. Ook hoeft het doorgaande landbouwverkeer straks niet meer over de Maatweg voor Ziekenhuis Meander in Amersfoort te rijden, waar het druk is.
Al meer dan 15 jaar heeft Cumela aangedrongen om het landbouwverkeer van de parallelweg van de N199 te halen. Bij de voorbereiding van de openstelling is er overleg geweest tussen de provincie Utrecht, de gemeente Amersfoort, Cumela, LTO Noord, de Fietsersbond en ondernemers.
Afwegingskader
De provincie Utrecht heeft in 2023 haar beleid omtrent landbouwverkeer en parallelwegen geactualiseerd. Hiervoor heeft de provincie de nota Parallelwegen en landbouwverkeer met een nieuw afwegingskader opgesteld. De nota zit als bijlage bij dit bericht. Op grond van het afwegingskader bleek dat de fietsintensiteit op de parallelweg tussen Bunschoten-Spakenburg en Hoogland dermate hoog is, dat dit niet samengaat met (land)bouwverkeer. Uit onderzoek blijkt dat er gemiddeld 20 landbouwvoertuigen en 1.500 fietsers per dag over de parallelweg ter hoogte van de Zeldertsepoort rijden.
André van Schie, gedeputeerde Mobiliteit van de provincie Utrecht: “Vanuit oogpunt van verkeersveiligheid heeft gezamenlijk gebruik door landbouw- en fietsverkeer van een weg als deze, met een asfaltbreedte van minder dan 4,5 meter, niet de voorkeur. Een apart fietspad is op deze plek lastig inpasbaar. Toelaten van landbouwverkeer op de hoofdrijbaan om ongelukken met fietsers te vermijden, vergroot de verkeersveiligheid wel. Het inrichten van de parallelweg als fietsstraat past dan goed bij het gebruik hiervan.”
Verkeersbesluit
Voor de openstelling van de N199 Bunschoterstraat en Amersfoortseweg voor (land)bouwverkeer is nog wel een verkeersbesluit nodig. Eind 2024 zal de provincie Utrecht dit verkeersbesluit nemen. Vervolgens worden de borden met geslotenverklaring verwijderd en mag het (land)bouwverkeer op de hoofdrijbaan van de N199.