

Marco Hobelman van Hobelman Halle is er helder in. “Waarom zouden we 1 juli afwachten als onze machine er al klaar voor is. We hebben de lijst van eisen en die is in deze machine verwerkt. Het is voor ons en voor de RDW mooi proefdraaien. Het kost wat meer dan de melding van het voertuig, zonder keuring, zoals dat nog tot 1 juli kan, maar dan weet je wel waar je aan toe bent”, aldus Hobelman. De Hooby MH115 Gradertronic is in dit geval voor een klant uitgerust met een trekhaak zonder pneumatische remaansluiting, omdat er een 3,5-tons aanhanger met oplooprem achter komt. “Hij is in één keer goedgekeurd”, zegt de ondernemer. “Op het kenteken/typeplaatje staat nu dat deze Hooby MH 115 officieel 3,5 ton mag trekken. Dat is dan helder.”
Hobelman geeft aan dat een volgende Hooby MH 115 klantspecifiek wordt uitgerust met een pneumatische remvoorziening voor de aanhanger. “Dat wordt dan meegenomen en dan komt er op het typeplaatje te staan dat deze tot 14 ton mag trekken. Voor onze klanten en de handhavers is het dan helder”, zegt hij. Bij het aanmelden tot 1 juli zonder keuring komen die trekgewichten niet op het kenteken.
Voor Hobelman was het zicht nog wel even een ding, want dat is een bekend item bij graafmachines met giek en korf. Dit leverde geen problemen op. Hobelman kreeg zelfs complimenten voor het zicht. Dat komt door de giek rechts achter de cabine is geplaatst, in combinatie met een cabine die verder naar voren op de bovenwagen is geplaatst en het plaatsen van een zichtcamera aan de rechterkant. Ook goed scoorde de rijverlichting op de onderwagen, zodat ook als je dwars op de onderwagen staat te werken de rijverlichting in de rijrichting staat. Dat is erg belangrijk bij werken langs de weg.
De RDW werkt nog aan een regeling voor de typegoedkeuring van kleine series. Omdat Hobelman klantspecifiek bouwt, zal het voor dit bedrijf vooral de individuele typekeur blijven. “We weten nu wat er op ons afkomt en zijn er klaar voor.”