Veiligheid

Hoe houd je jouw team veilig in het verkeer?

Datum: 23 oktober 2024
Laatst bijgewerkt: 25 oktober 2024
Door: Sifra Hofstra
Als werkgever kun je het verschil maken door je werknemer te helpen veilig deel te nemen aan het verkeer. Steun die je werknemers waarderen en teruggeven. Cumela Advies helpt je om daarin te investeren met advies op maat. Hier laat ik zien hoe je het onderwerp onder de aandacht brengt en houdt. Ook geef ik je handige tips.

Elk seizoen kijk ik zeker de eerste drie afleveringen van het programma ‘De slechtste chauffeur van Nederland’. Via de karakters kan de kijker zich identificeren met de deelnemers. Deze haal ik er bijvoorbeeld uit: de angsthaas, de snelheidsduivel en de onnozele. Ik identificeer mijzelf niet als angsthaas, noch als snelheidsduivel. Ik zie mijzelf als de onnozele. De onnozele is in dit geval een bestuurder die in extreme vorm met van alles bezig is, behalve met het verkeer. Deze persoon is voortdurend afgeleid. Waar herken jij jezelf in?

Terug naar de onnozele. Iedereen is wel eens afgeleid in het verkeer. Als je het zo bekijkt, zijn we allemaal een beetje onnozel. Dat maakt dit televisieprogramma ook zo goed. Je bent geshockeerd door de snelheidsduivel, je wilt de angsthaas stimuleren en aanmoedigen en je denkt: ik ben ook wel eens afgeleid in het verkeer, dus morgen zet ik mijn mobiele telefoon weer eens helemaal uit tijdens het rijden. Onthoud deze types. Ze helpen jou om invloed uit te oefenen op de verkeersveiligheid van jouw organisatie. Samen maken we onze sector veiliger en werken we aan een nog beter imago.

De pitch

Werken aan verkeersveiligheid begint met een vooronderzoek. Zo kom je te weten welke risico’s er zijn. Misschien herken je deze risico’s direct binnen jouw bedrijf en misschien ontdek je zaken waarvan je niet wist dat ze belangrijk zijn. Na een goed vooronderzoek kun je in het kort vertellen waarom je met verkeersveiligheid aan de slag gaat. Dat doe je door antwoord te geven op de vraag: waarom ga ik in mijn bedrijf met mijn werknemers aan slag met verkeersveiligheid? Koppel daar concrete doelen aan, zodat je aan het einde na kunt gaan of je die hebt gehaald.

Het script

Pas na het vooronderzoek begin je met een scrip. Je gaat werken aan een verkeersveiligheidsbeleid. Vragen daarvoor zijn:

  • Hoe wil je als organisatie omgaan met verkeersveiligheid?
  • Kun je verkeersveiligheid verbinden aan je organisatiedoelen?
  • Kun je verkeersveiligheid koppelen aan de kernwaarden?
  • Hoe zet je verkeersveiligheid prominent op de kaart?
  • Welke middelen ga je daarvoor gebruiken?

Zorg er bij het invullen van het script voor dat er uit elke groep mensen van je bedrijf iemand meepraat. Denk aan een grondwerker, een machinist, een uitvoerder, een planner, enzovoort. Op die manier krijg je draagvlak. Ook kan het nieuwe inzichten opleveren. Ik kom je graag helpen als je hier hulp bij nodig hebt.

De kandidaten

Je hebt het script of parcours uitgezet en je hebt de kandidaten uitgelegd wat ze moeten doen. Nu ga je ze uitleggen hoe ze dat gaan doen. De snelheidsduivel geeft bijvoorbeeld vol gas, de angsthaas geeft geen gas en de onnozele sloopt het parcours. Je pakt dit op door elke kandidaat direct een terugkoppeling te geven. Vervolgens krijgen ze ruimte om zichzelf te verbeteren.

Ik adviseer je daarom om heel duidelijk in jouw beleid op te nemen dat er ruimte moet zijn om elkaar aan te spreken op bijvoorbeeld onveilig gedrag. Je geeft ook ruimte om fouten te maken. Van die fouten probeer je met elkaar te leren en samen te kijken naar oplossingen.

Een succesvol seizoen

Wanneer is je seizoen geslaagd? Kijk weer naar de doelen die je aan het begin van het seizoen opstelde. Misschien wilde je wel een daling van het aantal verkeersschades met veertig procent of een honderd-procentscore op de toolboxmeetings. Of was jouw doel abstracter, zoals het leren van vier fouten dit jaar. Haalde je de doelen of zag je alleen een verbetering? Waarom ga ik in mijn bedrijf met mijn werknemers aan de slag met de verkeersveiligheid? Dat is heel belangrijk.

Je werknemers waarderen het als ze kunnen meepraten en dit het werk leuker en veiliger maakt

Nog een tip: communiceer naar buiten over de stappen die je in je bedrijf zet. Je werknemers waarderen het als ze kunnen meepraten en dit het werk leuker en veiliger maakt. Een tevreden werknemer praat hierover en promoot zo het bedrijf. Het trekt toekomstige werknemers aan en het maakt je een aantrekkelijker werkgever.

Wil je meer weten om aan de slag te gaan met verkeersveiligheid binnen jouw organisatie? Begin dan met het rondkijken op websites zoals die van Veilig Verkeer Nederland, MONO Zakelijk en Veilig op 1 van Stigas.

Nog wat handige tips

Verkeersveiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Ben jij verantwoordelijk voor de werknemers, als personeelsmanager of HR-functionaris, dan kun jij hier een centraal onderwerp van maken. Investeer in training, communicatie, technologie en een open dialoog, zodat jouw team elke dag veilig op weg kan gaan.

Tip 1: Creëer een open cultuur, waarin medewerkers zich veilig voelen om incidenten en bijna-ongelukken te melden zonder bang te zijn. Dit helpt om potentiële gevaren vroegtijdig te identificeren en aan te pakken.

Tip 2: Betrek je werknemers actief bij het verkeersveiligheidsbeleid. Laat ze meedenken en ideeën aandragen. Dit vergroot de betrokkenheid. Het zorgt ook voor een groter draagvlak voor veiligheidsinitiatieven.

Tip 3: Als leidinggevende heb je een voorbeeldfunctie. Laat zien dat je verkeersveiligheid serieus neemt door zelf altijd de regels na te leven. Dit zet de toon voor de rest van het team.