HJS retrofitopbouw op een Caterpillar

HJS- retrofit uitlaatgasnabehandeling

Datum: 15 juli 2020
Laatst bijgewerkt: 15 juli 2020
Door: Gert Vreemann
DLS aandrijfsystemen in Dordrecht bouwt nabehandelingssystemen voor uitlaatgassen in. Het heeft hiervoor het importeurschap binnengehaald van het Duitse HJS Emission Technology. Voor onze sector levert HJS nabehandelingssystemen voor uitlaatgas op maat aan fabrikanten en als montage achteraf om bestaande machines op Stage V-niveau te brengen, zonder invloed op de motor, waarbij ze vooral claimen ook schoner zijn bij deelbelasting.
HJS retrofitopbouw op Rockster

Deze flinke Cat R2900 is door HJS op Stage V niveau gebracht. Niet iets dat je in onze sector direct tegenkomt. Treffendere voorbeelden zijn een Rockster recyclingsmachine dat voorzien is van HJS retrofit uitlaatgasnabehandeling en een twaalftons heftruck die DLS in Dordrecht in de eigen werkplaats heeft uitgerust met een nabehandelingssysteem. Dankzij dit dieselpartikelfiltersysteem kan de vorkheftruck nu ook in afgesloten ruimtes worden gebruikt.

 

Afwijkende toepassingsprofielen

HJS Retrofit opbouw op Rockster recyclingsmachine

Het toegepaste HJS SMF AR-systeem op de heftruck is geschikt voor afwijkende toepassingsprofielen en vaak lage uitlaatgastemperaturen, zoals hij stationair draaien en een hoog aandeel deelbelasting. Deze toepassingen met lage temperaturen worden vaak aangetroffen in onze sector. Het SMF AR-systeem, dat bestaat uit een gesinterd metalen filter met actieve regeneratie, regenereert autonoom, ongeacht de uitlaatgastemperatuur. Het heeft hiervoor een ingebouwde, automatisch geregelde elektrische verwarming. Het kan ook worden gebruikt in combinatie met een bestaand SCR-systeem. Toepassingen van het HJS-SMF AR-systeem zijn beschikbaar voor zowel originele apparatuur als voor montage achteraf.

Fabrikant HJS ontwikkelt en levert uitlaatgasbehandelingssystemen aan OEM’s. Daarin is het ook actief in onze sector, getuige deelname aan de afgelopen Bauma-beurs. Eén van de kernproducten is een compact OEM-Stage V-SCRT-uitlaatgasnabehandelingssysteem met SCR-unit en roetfilter met elektrische temperatuurregeling, in verschillende groottes voor motoren tot circa 300 kW (408 pk). Het levert ook opbouwunits voor bussen en trucks om deze op te waarderen voor stedelijk werk met strenge emissietoelatingseisen. Er zijn ook units voor bussen en kleine transportvoertuigen (klasse van 3,5 tot 7,5 ton).

breed toepassingsgebied

HJS retrofit op Caterpillar

Ronald Gideonse van DLS Dordrecht geeft aan dat het in onze sector gaat om een breed toepassingsgebied. Motoren van alle emissieklassen (van Stage I tot Stage IV) kunnen worden opgewaardeerd tot Stage V-niveau en in deelbelasting zelfs beter dan dat. Voor de motor kan dat prima, omdat de uitlaatgasnabehandeling geen invloed heeft op de motor. Lees: de tegendruk verandert niet en de aansturing van de motor blijft ook hetzelfde. Opwaarderen kan in combinatie met bestaande roetfilters en SCR-systemen. Het kan echter ook zijn dat de bestaande systemen worden vervangen. Het zal altijd om maatwerk gaan. Het is wenselijk dat dergelijke machines elektronische aansturing hebben. Hierbij zal ook de beschikbare opbouw- of inbouwruimte een rol spelen. Gezien de compactheid van het systeem ziet Gideonse hier niet het grootste probleem. “Ruimte zullen uitlaatgasnabehandelingssystemen altijd innemen, dat beseffen klanten”, zegt hij daarover. De systemen die DLS monteert, zijn relatief compact.

Maatwerk

DLS levert desgewenst een testrapport van een onafhankelijk testinstituut om te kunnen aantonen dat het voertuig voldoet aan de Stage V-normen. De kosten van de ombouw zijn lastig aan te geven. Dat hangt helemaal af van de aard en omvang van de uitrusting en ombouw. Reken vanaf krap € 10.000,- voor het opwaarderen van een Stage IV tot € 75.000,- voor een compleet Stage V-SCRT-systeem op een niet-genormeerde zware krachtbron. Gideonse ziet technisch geen beperkingen om voertuigen in onze sector op te waarderen.