De ZX220W is net als de ZX180W-7 uitgerust met de bekende 5,2-liter-Isuzu 4 HK1X-viercilindermotor. Deze haalt de Stage V-eisen door een combinatie van gekoelde uitlaatgasregeneratie en DOC-, CSF- en SCR-uitlaatgasnabehandeling. De Isuzu levert een vermogen van 128 kW (174 pk) bij 2000 toeren en een maximumkoppel van 690 Nm bij 1600 motortoeren.
Dit is gecombineerd met het bekende Hitachi HIOS III-hydraulieksysteem met twee variabele pompen van 212 en 218 liter per minuut. Dit systeem verhoogt de snelheid van de graafuitrusting. Er zijn vijf verschillende gieken leverbaar: een monogiek met een arm van 2,42 of 2,91 meter en een tweedelige verstelgiek met een arm van 2,41, 2,61 of 2,91 meter lengte. De bijbehorende opbreekkrachten variëren van 114 tot 140 Nm. Hitachi heeft de bovenwagen met de gieken van de voorgaande serie voortgezet. De onderwagen is wel aangepast. Deze is met het gezette frame een stuk stijver en de aanbouw van naar wens stempels of parallel-dozerblad achter en/of voor is gebout. De uitslag van de pendelas is vergroot van plus of min zeven graden naar plus of min negen graden. Als optie zijn er af-fabriek stalen spatborden en een trekhaak met stroomvoorziening in de onderwagen leverbaar. De onderwagen met de bekende tweetraps hydraulische aandrijving heeft een maximumsnelheid van 27,5 km/u.
Net als bij de andere -7-graafmachines is bij deze ook de cabine flink aangepast. Zo zijn de joystickconsoles nu aan de stoel gemonteerd. De grote bedieningshendel voor blad en stempels, die rechts zat, is naar links verplaatst in de vorm van een korte hendel. De ruitenwissermotor is naar onderen verplaatst en vervangen door een parallelle versie. Het stuurwiel is kleiner geworden, in combinatie met een slankere stuurkolom met een groter verstelbereik. Op het nieuwe grotere 8-inch-lcd-kleurenscherm is alles goed te volgen. Hier is ook de beeldweergave van de 270-gradencamera. Via het scherm kan de gebruiker ook de airconditioning en de radio bedienen. De cabine is ruimer en trillingsarmer en stiller dan de voorgaande versie. Bestuurders kunnen ook het brandstofverbruik en de kosten controleren met de nieuwe Eco-meter, die duidelijk zichtbaar is op het lcd-scherm. Verder is er nu een automatische graafrem. Voor extra veiligheid worden de bovenwagen en de frontuitrusting vergrendeld wanneer de machine in de juiste positie staat voor het rijden op de openbare weg.
Voor een groter hefvermogen en een uitzonderlijke stabiliteit is er de keuze uit een reeks contragewichten en tussen standaardassen van 2,55 meter of brede assen van 2,75 meter. De machine is uiteraard opgenomen in Owner’s Site en het ConSite-voertuigvolgsysteem. ConSite vat de informatie samen in een maandelijkse e-mail en de ConSite Pocket-app toont realtime waarschuwingen voor mogelijke problemen. Updates van machinesoftware kunnen op afstand worden uitgevoerd. Daarnaast wordt continu de kwaliteit van motor- en hydrauliekolie bewaakt via twee oliesensoren. Deze detecteren of de oliekwaliteit is verslechterd door vervuiling of een lage viscositeit.