Verzekeringen - Gladheidsbestrijding

Gladheidsbestrijding

Datum: 10 december 2018
Laatst bijgewerkt: 31 januari 2020
In het winterseizoen voer je gladheidbestrijdingswerkzaamheden uit, waarbij je gebruik maakt van het materiaal van de opdrachtgever. Het sneeuwt en je wordt opgeroepen. Je gaat op pad met de trekker. Bij het keren op de weg kom je in botsing met een automobilist. Zowel de aangekoppelde strooier als de auto blijkt fors beschadigd. Wat gebeurt er nu verder?

Door een verkeersfout heeft een ander schade geleden. De strooier was in bruikleen en kon door jouw fout niet onbeschadigd worden teruggebracht. Beide schades zullen moeten worden vergoed. De schade aan de auto is gedekt op de WA-verzekering van de trekker, mits je verzekeraar deze werkzaamheden heeft meeverzekerd. Dat geldt echter niet voor de schade aan de strooier.

Het is verstandig om van tevoren met je opdrachtgever in gesprek te gaan. Wat is er contractueel geregeld en welke schades kunnen daardoor voor je eigen rekening komen? Geldt dat ook voor eigen gebrek en de gevolgen daarvan? Is dat redelijk? Welke verzekeringen heeft je opdrachtgever afgesloten of zou hij moeten afsluiten? Welke risico’s blijven er dan over voor jou als ondernemer?

Je kunt ervoor kiezen om schades zelf te dragen. Die keuze hangt onder meer af van de waarde van het ingezette materiaal en je financiële mogelijkheden. Wij bieden de mogelijkheid om in je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering een dekking op te nemen voor gehuurde en geleende objecten. Daarnaast kun je een werkmateriaalverzekering afsluiten, die los van de aansprakelijkheid de schade dekt.

Wellicht ten overvloede: meld de werkzaamheden aan bij je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeraar, want die zijn niet altijd standaard meeverzekerd. Dan heb je in elk geval dekking als je medewerker het materiaal handmatig bedient en daarbij schade toebrengt aan zichzelf of anderen.