ford trucks

Ford Trucks nu ook in Nederland

Datum: 29 mei 2024
Laatst bijgewerkt: 30 mei 2024
Door: Gert Vreemann
Als een van de laatste landen in West-Europa heeft nu ook Nederland met F-Trucks uit Kesteren een eigen Ford Trucks-importeur. F-Trucks start met zes dealers en hoopt door te groeien naar minimaal twaalf dealers. Het leveringsprogramma van het in Turkije gevestigde Ford Trucks bestaat uit de F-Max en F-Line, waarvan de F-Line voor onze sector interessant is. Roger van Nispen was bij de officiële presentatie.
ford trucks

Al vele jaren bouwde Ford vrachtwagens. Denk aan de ‘oude’ S-serie Custom Cab en de in Nederland gebouwde Transcontinental. Toen de truckdivisie van Ford in West-Europa opging in Iveco was dit voorbij. In Turkije bouwde Otosan, waar Ford al meer dan zestig jaar een joint venture mee heeft, nog wel vrachtwagens onder de naam Ford. Die waren vooral populair in eigen land. Na de succesvolle introductie van de F-Max in 2018, de introductie op de IAA in Hannover en het binnenhalen van de titel ‘European Truck of the Year’ kwam de F-Max langzaam naar het Westen.

In Nederland sloegen Göritzlehner en Vlastuin de handen ineen en richtten F-Trucks op. Dat bedrijf zal de import voor Nederland op zich nemen. Het start met een netwerk van zes dealers in Gieten, Hengelo, Kesteren, Rotterdam, Uithoorn en Zwaag en wil doorgroeien naar twaalf tot vijftien dealerlocaties in Nederland vanaf 2025. F-Trucks denkt dat er in Nederland potentieel is en streeft naar een marktaandeel van vijf procent in 2030. Hierbij zal de nadruk liggen op de F-Max.

ford trucks

Het leveringsprogramma van Ford Trucks bestaat uit de F-Max en F-Line. De F-Max is een 4x2-trekker met een eigen Ford Ecotorq-12,7-liter-motor met 368 kW (500 pk). Tot voor kort was hieraan een geautomatiseerde transmissie van ZF (TraXon) gekoppeld, maar sinds kort heeft Ford een eigen geautomatiseerde zestienbak. De F-Max is alleen leverbaar met een grote en zeer rijk uitgeruste slaapcabine. Deze trekker is daarmee vooral bedoeld voor het (inter)nationale wegtransport. Volgens de fabrikant komt er volgend jaar ook een elektrische versie. Een bakwagen is (nog) niet voorzien.

Voor onze sector is met name de F-line in beeld. Die is vooral geschikt voor distributie, nationaal wegtransport en bouwtransport en is leverbaar als 4x2, 6x2, 6x4, 8x2 en 8x4. Ook deze is uitgerust met eigen Ford Ecotorq-motoren van 9,0 liter van 243 kW (330 pk) en 12,7 liter van 309 en 331 kW (420 en 450 pk). Hieraan koppelt de fabrikant geautomatiseerde en handgeschakelde transmissies van ZF, Eaton en eigen fabricaat. Vooraslasten tot negen ton zijn af-fabriek mogelijk, waardoor Ford Trucks de markt van ‘standaard’ (bouw)voertuigen kan voorzien. Hoewel de F-Line vrij ‘basic’ oogt, is deze rijk uitgevoerd, met onder andere een 9-inch-multimediascherm, een uitgebreide Nederlandstalige display-interface en een boordcomputer.

Om de Ford-trucks onder de aandacht te brengen, zal F-Trucks inzetten op demo’s.