De Bronco heeft in Amerika de bijnaam ‘G.O.A.T’ (‘Goes Over Any Type of Terrain’). Hij dankt deze bijnaam aan zijn aandrijflijntechnologieën, waaronder Trail Control, en tot wel zeven rijmodi. De kern van het systeem wordt gevormd door het Terrain Management System. Naast modi voor op de weg, zoals Normal, Eco, Sport en Slippery, zijn er speciale G.O.A.T.-offroadmodi, zoals Modder/Sporen, Zand en Rock Crawl. De Bronco Badlands biedt daarboven ook de op de woestijnraces geïnspireerde Baja-modus. Elke modus optimaliseert het gaspedaal, de schakelmomenten van de versnellingsbak en de stuurrespons, afhankelijk van de omstandigheden.
Trail Control werkt op dezelfde manier als cruisecontrol. De bestuurder kan een snelheid van maximaal 31 km/u instellen. Het systeem regelt automatisch de acceleratie en het remmen, terwijl de bestuurder zich concentreert op het rijden door moeilijk terrein. Trail Turn Assist maakt gebruik van torque vectoring met behulp van het remsysteem, waardoor de draaicirkel tot veertig procent kleiner wordt door het binnenste achterwiel af te remmen bij terreinrijden op een beperkte ruimte, terwijl Trail 1-Pedal Drive de bestuurder in staat stelt om te accelereren en te remmen met alleen het gaspedaal, waardoor het gemakkelijker wordt de snelheid nauwkeurig te regelen bij het rijden in moeilijke omstandigheden. Tot de rijhulptechnologieën behoort AdvanceTrac met Roll Stability Control. Een inschakelbare lage gearing maakt het mogelijk om een snelheid van 6 km/u aan te houden met een motortoerental van 2.400 toeren. Hierdoor is maximale trekkracht beschikbaar in zware terreinomstandigheden.
Voor Nederlands is De Bronco te bestellen als Outer Banks, met een onderstel en banden die zich zowel op het asfalt als in het terrein goed thuis voelen, en als Badlands, die met zijn aangepaste onderstel en terreinbanden geschikt is voor zwaardere terreinomstandigheden. Beide uitvoeringen worden aangedreven door een de 226 kW (335 pk) 2,7-liter-EcoBoost-V6-benzinemotor met een maximum koppel van 563 Nm in combinatie met een automatische transmissie met tien versnellingen.
De Bronco Badlands heeft een aangepast onderstel. Naast een sperdifferentieel beschikt hij over een ontkoppelingssysteem voor de stabilisatorstangen aan de voorzijde. Deze configuratie zorgt voor een maximale wieluitslag in moeilijk terrein. Bovendien kan de elektromechanische tussenbak, die is voorzien van hoge en lage gearing en een automatische modus, naadloos schakelen tussen tweewiel- en vierwielaandrijving, afhankelijk van de omstandigheden.
Standaard beschikt de Bronco over zichtbare sleepogen voor en achter, net als een dakbalk. Verdere voorbeelden van het specifieke offroadkarakter zijn de demonteerbare portieren met opbergtassen en geïntegreerde bevestigingspunten voor accessoires.