
Met de komst van de e 100 s is de eerste serie elektrische tractoren volgens Fendt compleet. Momenteel lopen al de smalspoor tractoren in kleine aantallen van de band. Die serie wordt nu uitgebreid met de gewone elektrische standaardtrekker. Deze is uiterlijk grotendeels identiek aan de 200 serie. Daar heeft Fendt bewust voor gekozen volgens vice president Cristoph Groblinghoff. “Ons doel was een elektrische trekker te ontwikkelen die gewoon tussen de gewone tractoren in Marktoberdorf gebouwd kon worden. Door de 200 als uitgangspunt te nemen, staat de basis en hoeven we zo min mogelijk kostbare aanpassingen te doen.”

Toch is er wel een aanpassing gedaan in de fabriek. Halverwege de band, waar normaal de motor wordt gemonteerd, gaat de elektrische trekker een aparte lijn in. Dit stukje is helemaal ingericht voor het werken met hoge voltages. Daar worden de batterij, alle kabels en de elektromotor gemonteerd. Daarna gaat de E100 weer terug naar de gewone lijn.
Vergelijkbaar met 200
Qua prestatie en uitvoeringen is de E100Vario ook sterk vergelijkbaar met de kleinste modellen uit de 200 serie. De E107 is echter alleen verkrijgbaar in de Profi en Profi+ uitvoering. De trekker kan maximaal 90 pk leveren, maar dit is alleen gedurende korte perioden. Standaard is het maximum vermogen 75 pk. Fendt heeft er bewust voor gekozen om het maximum vermogen slechts voor korte periode beschikbaar te maken omdat dit teveel accucapaciteit kost. Om het verbruik zo goed mogelijk te reguleren heeft de trekker drie verschillende rijmodi. In de eco-modus levert de motor een vermogen van maximaal 68 pk en haal je de maximale werktijd. Indien nodig kun je schakelen naar de Dynamic modus met een vermogen van 75 pk. Daarboven heb je dan de Dynamic+ waarin dus gedurende kortere perioden 90 pk beschikbaar is.
Standaard laad aansluiting
Onder de motorkap ligt nu naast de elektromotor een batterij met een vermogen van 100 kWh. Dit is volgens Fendt voldoende om 4 tot 6 uur te kunnen werken. Bij een snellaadstation kun je dankzij de standaardaansluiting, die overeenkomt met de aansluiting voor elektrische auto’s, de batterij in 45 minuten weer bijladen van 20 naar 80 procent. Dat zou een dag werken met deze trekker mogelijk moeten maken. Met een standaardlader op wisselstroom kan er met 32 A worden bijgeladen en dan is de accu in 5 uur volledig gevuld. Voor bedrijven die starten met elektrisch materieel biedt Fendt nu ook een complete opladerset aan.
Om zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan is er een start stopsysteem ingebouwd, dat wordt geactiveerd als de handrem is aangetrokken. Daarnaast wordt er bij het remmen energie terug gewonnen. Om sterker op de motor af te kunnen remmen is er een speciaal voetpedaal om extra weerstand te creëren. Voor een zo efficiënt mogelijk gebruik van de batterijcapaciteit is er een speciale functie om de batterij via een timer voor gebruik op temperatuur te brengen. Daarnaast is de verwarming van de cabine aangepast omdat een kachel in combinatie met ventilatie veel energie vraagt. In plaats daarvan is er nu een elektrisch verwarmde stoel en vloer- en ruitverwarming.
Met de lancering van de E100Vario serie komt er voor Fendt een einde aan een lang ontwikkeltraject dat al in 2017 startte. Voor het eerst in de historie wordt deze serie ook in stappen geïntroduceerd. De eerste modellen zijn bestemd voor Duitsland, Nederland en Noorwegen. Stapsgewijs komen daar de komende jaren andere landen bij zoals Zwitserland, Italie, Denemarken, Oostenrijk en Spanje. Een bewuste keuze omdat de introductie ook gepaard gaat met het uitgebreid opleiden van vooral de serviceafdelingen voor het veilig werken met elektrisch materieel. Wie er nu een wil bestellen kan terecht bij de Nederlandse importeurs, de Mechangroep en Agromec. Wel een goed gevulde portemonnee meenemen, want de prijs ligt afhankelijk van de uitvoering en uitrusting rond de twee ton. Maar dan kun je wel je emissies omlaag brengen en vooral; meedoen in aanbestedingen waar dit ook gewaardeerd wordt.