Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Via feiten en fabels kennis delen over risico’s

Zoals elke goede verzekeraar houdt Cumela Verzekeringen data bij. Dat gebeurt ook bij de schadeafdeling en daaruit bleek dat een aantal schades vaker voorkomen. “Daar moesten we wat mee”, zegt teamleider Jeannette van Holland. “Allereerst willen we onze ondernemers beschermen tegen risico’s en schade, en heb je dan toch schade, dan moet je weten wat te doen. Een voorbeeld van hoe we hiermee omgaan, is kennis delen via onze workshops.”
9 september 2024 4 min leestijd

Samen met haar team kijkt Jeannette van Holland elk jaar aan de hand van de verzamelde data hoe haar team ondernemers kan helpen. “De eerste stap is hen ondersteunen om risico’s in kaart te brengen en die te verkleinen”, vertelt ze. “De tweede: weten wat je moet doen. De derde: zorgen dat je medewerker weet wat die moet doen.”

Ondernemers geven aan dat ze het toch altijd spannend vinden als er schade is veroorzaakt

In de soorten schades ziet Jeannette twee groepen. “We helpen ondernemers met ‘unieke’ schades”, vertelt ze. “Dat zijn de schades die je heel af en toe tegenkomt bij ondernemers, echte specifieke schades die bijvoorbeeld heel erg locatieafhankelijk zijn. Hier tegenover staan vaker voorkomende schades, zoals die aan kabels tijdens graafwerkzaamheden. Het trok onze aandacht. Daar moeten we iets mee doen, besloten mijn team en ik.”

En wat ga je dan doen? Die vraag stelde ze zichzelf ook. “Wat we weten, is dat het hebben van een goede verzekering een beschermd gevoel geeft. Dat geven veel ondernemers aan. Wat ze ook aangeven, is dat ze het toch altijd spannend vinden als er schade is veroorzaakt, want hoe zit het nu precies? Feiten zijn fijn om mee te werken en maken het minder complex. Fabels of aannames kunnen situaties onnodig moeilijk maken en ervoor zorgen dat je als ondernemer vaker meer betaalt dan nodig is of dat je geen vergoeding krijgt terwijl je daar wel recht op hebt.”

Workshops op maat

Fabels en feiten, daar moet het over gaan, besloot Jeannette. “Zo ontstond het idee voor de workshop met de naam ‘Feiten en fabels’ rondom schade. Op de Relatie- en Innovatiedagen gaven we de workshop aan een grote groep ondernemers in de sector groen, grond en infra. Het leverde veel positieve reacties op”, aldus de teamleider. Ze zette op aanvraag van een ondernemer nog een workshop op speciaal voor machinisten en chauffeurs. “Door de workshops op maat te maken, bereik je het grootste effect. Zo kunnen we de ondernemer nog beter ondersteunen en beschermen . Ik begin bijvoorbeeld de presentatie voor de machinisten altijd met een hulpvraag. Ik heb hun hulp echt nodig. Risico’s verkleinen en schades behandelen, kan alleen samen.”

We drukken ondernemers en de werknemers op het hart dat zij onze ogen zijn op de locatie

En hoe doe je dat dan, samen schades behandelen? “Door ondernemers en de werknemers op het hart te drukken dat zij onze ogen zijn op de locatie. Je helpt bijvoorbeeld door foto’s en filmpjes te maken. Hoe meer, hoe beter. Zo zijn er nog een aantal punten die ik meepak in de workshop.”

Kennis, ervaring en tips

Aan de hand van hun kennis, ervaringen en praktisch tips, ondersteund door waargebeurde verhalen, leggen Frank Wieland en Jeannette van Holland uit hoe het echt zit. “Hierna ben je uitspraken zoals deze kwijt: ‘Hoe zit het nu precies met de fietser in het verkeer?’, ‘Volgens mij hebben we wel goede afspraken gemaakt over de machine die we verhuren’ en ‘Het gaat al jaren goed zo!’”

Ook levert het ondernemers direct wat op. “Je krijgt begrip, want je weet na de tijd waarom wij vragen wat we vragen en waarom de zaken zo lopen als ze lopen”, vertelt Jeannette. “Je krijgt inzicht in hoe het werkt rondom schades. Die kennis kun je dan weer delen met de medewerkers en dat levert ook gewoon geld op! Je voorkomt dat een medewerker of jij net de verkeerde dingen doet, wat het verschil kan maken tussen de schade vergoed krijgen of hem zelf moeten betalen.”

Het is heel erg zonde wanneer een ondernemer te veel of onterecht betaalt voor een schade

Te veel betalen voorkomen

“We kunnen elkaar helpen”, zegt Jeannette. “Het is heel erg zonde wanneer een ondernemer te veel of onterecht betaalt voor een schade. Het moet eerlijk gaan, iets wat alleen kan met de juiste informatie op het juiste moment. Kijk, wij zitten op kantoor. De cumelaondernemers en hun werknemers zijn onze ogen op locatie. We rekenen op hen, zodat wij ons werk zo goed mogelijk voor hen kunnen doen.”

Cumela Verzekeringen beschermt de ondernemers uit de sector tegen risico’s, denkt mee en biedt oplossingen. “Samen met hen kijken we hoe ze deze risico’s kunnen verkleinen of voorkomen. Dat is de kern van het werk. Dat doen we met onze verzekeringsproducten en nu ook door het delen van kennis via zo’n workshop”, sluit Jeannette af.