Verwachte dieselheffing per liter
Op basis van de huidige ramingen stijgt de dieselprijs in 2027 met ongeveer €0,11 tot €0,15 per liter. Een direct gevolg van ETS-2. De basis van deze schatting is een CO₂-prijs van ongeveer €35 tot €50 per ton en een emissiefactor van 2,67 kg CO₂ per liter diesel.
De prijs van de CO₂-emissierechten bepaalt wat voor stijging er nog meer in het vat zit. Een kwestie van vraag en aanbod. Op dit moment ovetreft de vraag het aanbod. Met hoeveel is de vraag. Zo zien sommige analyses tegen 2030 zelfs een prijs van €0,45 tot € 0,52 per liter als gevolg van ETS-2 .
Accijnskorting
De accijnskorting, als gevolg van hoge energieprijzen na inval in Oekraïne, verlengde de overheid met een extra jaartje, tot en met 2025. Zo krijg je ruim 11 cent korting op diesel. Het kan zomaar dat deze korting in 2026 wegvalt. Een rekensom laat zien dat in 2027 ETS-2 en stop van de korting een prijsstijging opleveren van 22 tot 26 cent per liter diesel.
Voor HVO betaal je geen heffing, omdat het geen fossiele brandstof is. Dit betekent in 2027 een veel kleiner prijsverschil tussen diesel en HVO. De vraag is even wat dat gaat doen met de vraag hierna en in het verlengde de prijs.
Vrachtwagenheffing
Vanaf 1 juli 2026 start in Nederland een vrachtwagenheffing. Het aantal gereden kilometers en de CO₂-uitstootklasse van de vrachtwagen bepalen de hoogte daarvan. Dit betekent dat dieseltrucks zowel per liter brandstof als per gereden kilometer te maken krijgen met extra kosten. Je betaalt met een dieseltruck feitelijk twee keer voor de uitstoot.
Deze CO2-taks is geen idee vanuit Den Haag, maar een EU-regel en die was al even bekend. Aan de andere kant komt het Eurovignet per 1 juli 2026 te vervallen. Tegelijkertijd wordt de motorrijtuigenbelasting tot een minimum verlaagd.
Slim investeren
Het is slim om te kijken hoe je impact van deze heffingen kunt beperken. Denk aan investeren in schonere voertuigen of ritten efficiënter maken om kilometers te verminderen. Hoe lager de uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief.
Deze heffing geldt voor alle binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg. Vrachtwagens gaan per gereden kilometer betalen op snelwegen, een aantal N-wegen en gemeentelijke hoofdwegen.
Het tarief is afhankelijk van het gewicht en de CO₂-uitstootklasse van het voertuig. Hoe zwaarder en vervuilender de vrachtwagen, hoe hoger het tarief per kilometer. Het gemiddelde tarief bedraagt circa €0,186 per kilometer (prijspeil 2025).
Belangrijkste kenmerken van de vrachtwagenheffing:
- Tariefstructuur: Het tarief is afhankelijk van het gewicht en de CO₂-uitstootklasse van het voertuig. Hoe zwaarder en vervuilender de vrachtwagen, hoe hoger het tarief per kilometer. Het gemiddelde tarief bedraagt circa €0,186 per kilometer (prijspeil 2025).
- Afschaffing Eurovignet: Met de invoering van de vrachtwagenheffing verdwijnt het Eurovignet in Nederland. Dit betekent dat transportbedrijven na 30 juni 2026 dit vignet niet langer hoeven aan te schaffen.
- Aanpassing motorrijtuigenbelasting: Voor vrachtwagens tot 12 ton wordt de motorrijtuigenbelasting volledig afgeschaft. Voor vrachtwagens boven 12 ton wordt de belasting verlaagd tot het Europese minimumniveau.
- Inning en controle: Vrachtwagens moeten worden uitgerust met een On Board Unit (OBU) die via GPS de gereden kilometers registreert. Transporteurs sluiten hiervoor een contract af met een erkende toldienstaanbieder. De gegevens worden gebruikt voor facturatie en controle op naleving.
- Bestemming opbrengsten: De netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden geïnvesteerd in innovatie en verduurzaming binnen de transportsector, zoals subsidies voor de aanschaf van elektrische of waterstoftrucks en laadinfrastructuur.
Voor meer informatie en updates over de vrachtwagenheffing kun je terecht op de officiële website: vrachtwagenheffingsbeleid.nl.
Totaaltarief vrachtwagenheffing per kilometer (prijspeil 2025): CO2-emissieklasse 1 (= dieselvoertuigen)
CO2-emissieklasse 1 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toegestane maximum massa (kg) | euro-emissieklasse | ||||||
EURO 0 | EURO 1 | EURO 2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 | |
meer dan 3.500 tot 12.000 | 0,264 | 0,215 | 0,204 | 0,179 | 0,158 | 0,128 | 0,110 |
12.000 tot 18.000 | 0,380 | 0,306 | 0,291 | 0,258 | 0,223 | 0,182 | 0,156 |
18.000 tot en met 32.000 | 0,420 | 0,355 | 0,337 | 0,299 | 0,257 | 0,207 | 0,177 |
meer dan 32.000 | 0,473 | 0,398 | 0,381 | 0,339 | 0,289 | 0,229 | 0,195 |
Voorgestelde tarieven vrachtwagen heffing per kilometer in euro’s (prijspeil 2025)
Totaaltarief vrachtwagenheffing per kilometer (prijspeil 2025): CO2-emissieklasse 2 t/m 5
Toegestane maximum massa (kg) | CO2-emissieklasse | |||
---|---|---|---|---|
2 | 3 | 4 | 5 | |
meer dan 3.500 tot 12.000 | 0,099 | 0,089 | 0,061 | 0,024 |
12.000 tot 18.000 | 0,140 | 0,125 | 0,086 | 0,034 |
18.000 tot en met 32.0000 | 0,160 | 0,144 | 0,098 | 0,035 |
meer dan 32.000 | 0,178 | 0,160 | 0,107 | 0,038 |
Voertuigen met CO2-emissieklasse 1 - dieselvoertuigen
Voertuigen met CO2 emissieklasse 2-3 - Zuinige voertuigen die voldoen aan strengere normen
Voertuigen met CO2 emissieklasse 4 – hybride voertuigen
Voertuigen met CO2 emissieklasse 5 – Emissievrije voertuigen (bijv. elektrisch)