Ook fabrikant Kubota zet zich in om de doelstellingen ten aanzien van de CO2-uitstoot van 2050 te halen. Daarvoor werkt het naar eigen zeggen aan diverse oplossingen, zoals volledig elektrisch, hybride en brandstofcel, zoals het merk dat in zijn Environmental Vision 2021 heeft gepresenteerd. Een voorbeeld van een ontwikkeling die het merk nu al vrijgeeft, is deze compacte Kubota LXe 261, die als prototype draait in Frankrijk. Kubota tipt daar met name Parijs aan als stad die in 2024 alle diesels wil weren uit de stad. Kubota verwacht dat deze trend zich zal doorzetten. Oplossingen als deze Kubota LXe261 passen daar volgens Kubota in voor het werken in openbaar groen en infra.
Kubota stelt als doel dat de trekkers in hun werk zeker een halve dag continu op een batterijlading moeten kunnen werken en met bijladen in de middag de dag vol moeten kunnen maken. Denk bij deze trekker vooral aan werkzaamheden als maaien en transport. Dat is wat met dit prototype zal worden getest. Volgens Kubota moet hij dit kunnen waarmaken. Daarbij heeft het merk de trekker net zo compact weten te houden als de dieselvariant. Kubota wil met dit prototype klantervaringen gaan verzamelen en inzicht krijgen in hoe deze trekker op termijn in de verhuur is in te zetten en wil de ervaringen gebruiken voor de elektrificatie van andere modellen. Het is de bedoeling dat deze trekker in april 2023 beschikbaar komt voor professionele bedrijven in de groensector.