Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Eima 2021: Compact, elektrisch en mondkapjes

Op de thuisbeurs Eima pakten de Italiaanse fabrikanten uiteraard uit. Vooral in het compacte segment zagen we noviteiten, waarvan de Landini Rex4 Electra de grootste aandachttrekker was. Verder vormden de hybride concepttrekker van Antonio Carraro en de nieuwe New Holland T4-serie ware aandachttrekkers. Een paar primeurs van een kleinere beurs vol mondkapjes.

1 november 2021 4 min leestijd
eima bologna 2021 landini rex
New Holland T4 Eima

De Italiaanse Eima was de eerste grote binnenbeurs sinds lange tijd. De Italiaanse wetgeving is behoorlijk streng en ook met de verplichte QR-code was een mondkapje in de beurscomplexen van Bologna verplicht. Dat is even wennen als je er rondloopt. Veel grote fabrikanten ontbraken en daardoor waren er ‘slechts’ 1350 stands op ongeveer 10.000 vierkante meter beursvloer. Het aantal stands lag bij de vorige editie, in 2018, nog dicht tegen de tweeduizend. Met 270.000 mensen was het geen bezoekersrecord (in 2018 waren er 317.800 bezoekers), maar het viel gezien het aantal weggebleven bedrijven best mee. Door het ontbreken van de grote fabrikanten en dankzij de mondkapjes werd het net even een andere beurs. Desondanks genoeg mooi nieuws vanuit vooral de Italiaanse fabrikanten.  Arend Jan Blomsma pikte er voor ons een paar krenten uit.

Landini Rex4 Electra

Eima Landini Rex Electra

Trekkerfabrikant Argo Tractors presenteerde op de Eima in Bologna de nieuwe Rex4-trekkerserie van Landini. Het gaat om vijf modellen met Deutz-2,9-liter-viercilindermotoren met vermogens van 55 tot 82 kW (75 tot 112 pk) in combinatie met Roboshift-transmissies (12/12 tot 46/16) met joystickbediening. De aandachttrekker was natuurlijk de al eerder aangekondigde Rex4 Electra. Deze trekker is uitgerust met een 81 kW (110 pk) sterke Deutz-krachtbron met generator, zoals motorenfabrikant Deutz die ook al heeft laten zien. Deze levert stroom voor de elektrische voorwielaandrijving. Daarmee is de voorwielaandrijving losgekoppeld van de achterwielaandrijving, met als voordelen minder wringen en scherper draaien. Ook wordt via de voorwielen remenergie teruggewonnen. Achter de generator zit een 36/12-Power Shuttle-transmissie.

Concept Antonio Carraro

Eima, Antonio Carraro concept hybride trekker

Antonio Carraro toonde ook een hybride-concept van een trekker. De fabrikant heeft hierbij andere keuzes gemaakt. Deze plug-in-SRX heeft naast de 55 kW (75 pk) dieselmotor een elektromotor die 20 kW (27 pk) extra vermogen kan leveren. Dit vermogen kan worden aangesproken als extra powerboost wanneer piekvermogen nodig is.

 

New Holland T4

New Holland T4 Eima

Geen elektro of een hybride, wel een tractor of the year award voor de methaantrekker en als verrassing is de nieuwe New Holland T4-serie. Deze heeft een nieuwe vormgeving meegekregen en het dashboard is vervangen door een scherm. Verder heeft New Holland tal van verbeteringen doorgevoerd, zoals een grotere voorruit en een comfortabeler stoel. New Holland presenteerde de T4 op PneuTracs. De versie zonder cabine is al leverbaar, de cabineversie volgt komende zomer.

Nobili E-sprayer en E-mulcher

Nobili elektrische spuit.

Nobili heeft sinds 2018 een afdeling die werkt aan elektrificatie. De eerste resultaten van deze afdeling zijn de E-sprayer en de E-mulcher, beide in combinatie met de E-source. Dat is een externe generator die wordt aangedreven door de frontaftakas van een New Holland T4-110V. Beide machines worden volledig elektrisch aangedreven en alles is via Isobus vanuit de cabine te regelen met de IntelliView-monitor. De boomgaardspuit is gebaseerd op de GEO G2-spuit van Nobili. De E-mulcher is gebaseerd op de Nobili TB16-offset-klepelmaaier met een werkbreedte van 1,60 meter . Nobili claimt dat er door deze elektrificatie tot veertig procent brandstof is te besparen en dat de geluidsbelasting tien procent lager is.

Ermo-ecoploeg

Ermo ploeg Eima

De Italiaanse ploegenfabrikant Ermo toont de Phoenix-ecoploeg voor ploegdiepten van tien tot twintig centimeter. Bijzonder is dat daarmee zowel in de voor als bovenover kan worden geploegd. Bovendien is het de eerste ecoploeg met een verstelbare ploegbreedte, tot maximaal 40 centimeter per schaar. De ploeg heeft verder dankzij een rijsnelheid tussen 10 en 12 km/u een grote capaciteit, De getoonde achtschaar weegt ongeveer 2600 kilo en vraagt een trekkervermogen tussen 132 en 191 kW (180 en 260 pk).

Maschio Toro Isotronic-rotorkopeg

Eima Maschio rotorkopeg

‘Agricultura 4.0’ staat er op de Maschio Toro Isotronic-rotorkopeg. Dat houdt in dat hij via Isobus wordt aangestuurd en dat er een aantal sensoren op de machine is geplaatst om de functies te bewaken. Dat betreft in de eerste plaats de vermogensopname, maar ook de werkdiepte, de rotorsnelheid en de olietemperatuur van de drie overbrengingskasten. Door het meten van het opgenomen vermogen kunnen het werk en de snelheid worden geoptimaliseerd. TIM is nog toekomstmuziek.

11,5 meter brede ROC-bandhark

ROC bandhark op de Eima

Kubota heeft een belang van 80 procent genomen in ROC, een Italiaanse fabrikant van bandharken. Het is geen gehele overname en daardoor kan ROC zelf blijven ontwikkelen en produceren. Het heeft met name veel in de productie geïnvesteerd en heeft deze hiermee op een heel hoog niveau gebracht. Of Kubota de bandharken in Nederland zelf gaat verkopen of onder de naam van Kverneland of Vicon, is nog niet bekend. Nieuw op de beurs was deze hark met 11,50 meter werkbreedte, een bijzonder strakke machine.

Bednar-rotorkopeg met drietands rotors

Kator rotorkopeg met drie tanden op de Eima

Op de Eima stelde de Tsjechische fabrikant Bednar zijn eerste serie solo-rotorkopeggen voor. Voor de fabricage hiervan heeft het Moreni uit Italië ingeschakeld. Die fabrikant is onder meer bekend door de rotor met drie tanden. Die optie biedt Bednar ook aan. De serie Kator KN is leverbaar met werkbreedtes van drie tot acht meter. Deze laatste is voorzien van een opklapbaar transportonderstel.

Tags
Techniek & Vakinformatie
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur