Het project PoWer wordt door het Duitse ministerie van Economische Zaken en Klimaatbescherming ondersteund met een bedrag van 5,1 miljoen euro. Samen met de genoemde fabrikanten nemen ook het Karlsruhe Institute of Technology, de Braunschweig University of Technology en het Aerospace Centre deel aan het project. TÜV Rheinland ondersteunt dit project. Het doel is helder: het ontwerpen van aandrijfconcepten met waterstof als brandstof voor een brede range toepassingen in het grondverzet en de agrarische sector. Dan gaat het met name om het zwaardere segment, met als doel om de CO2-reductiedoelen te halen. De redenen kennen we. Bij zware machines kunnen we lang niet overal de voor elektrische aandrijving benodigde volumineuze batterijpakketten kwijt. Fabrikant Deutz geeft als een van de partners aan dat door deze bundeling van kennis er maximaal kan worden geprofiteerd van de innovatiekrachten van de partners. Zelf brengt de fabrikant uiteraard zijn TCG 7.8 H2-waterstof-zuigermotor in. De partners zullen gebruik maken van voertuigconceptstudies alsmede analyses van voertuigparken en infrastructuursystemen. Daarbij zal er ook worden gerekend met toekomstige strenge emissie-eisen en zullen ook de betrouwbaarheid en de duurzaamheid van de krachtbronnen worden meegenomen.
Datum: 28 november 2024
Laatst bijgewerkt: 29 november 2024
Door: Gert Vreemann
Een nieuw consortium, gefinancierd door de Duitse overheid, moet concrete waterstofoplossingen opleveren voor de agrarische en grondverzetsector. De fabrikanten Mahle, Deutz, Purem, Claas, Liebherr, Nagel, Unicore, NGK en Castrol nemen samen met enkele universiteiten deel aan dit driejarige project met de naam PoWer. Daarmee is het duidelijk serious business.