Doosan DL420-7  CVT wiellader

Doosan lanceert DL200-7- en DL420-7-wielladers

Datum: 3 december 2021
Laatst bijgewerkt: 3 december 2021
Door: Gert Vreemann
Als aanvulling op de al gepresenteerde modellen DL-7-Stage V-wielladers introduceert Doosan de DL200-7 en DL420CVT-7. Het zijn behoorlijk verschillende machines. De DL200 is uitgerust met een Perkins-motor in combinatie met een nieuwe hydrostatische transmissie. De DL420-7 heeft een Scania-krachtbron in combinatie met een CVT-bak.

Doosan DL420-7  CVT wiellader

De ruim dertien ton zware DL200-7 is de rechtstreekse kleinere broer van de eerder geïntroduceerde veertientons DL250-7. De DL200-7 is uitgerust met een 106 kW (144 pk) Perkins 1204J-viercilindermotor die voldoet aan de Stage V-norm. Verder heeft deze machine een hydrostatische transmissie met vijf verschillende tractiemodi en motortoerentalinstellingen in combinatie met zeven snelheidslimieten in de eerste versnelling. De zwaardere assen hebben optioneel sperdifferentiëlen. De DL200-7 heeft standaard een 2,2-kuubs bak.

Doosan DL 200-7 wiellader in recycling

De 23,4 ton zware DL240-7 CVT is een variant op de DL240-7, maar dan met traploze CVT-transmissie. Deze machine is uitgerust met een 240 kW (326 pk) Scania DC09-Stage V-motor met veel koppel onderin. De standaard gemonteerde zware HDL-assen met een automatisch schakelend differentieelslot zijn flink doorontwikkeld. Optionele onafhankelijke oliekoelcircuits zorgen voor lage olietemperaturen van de voor- en achterassen, waarbij de maximale snelheid 38 km/u is. Naast soepel traploos rijden geeft Doosan aan dat met de CVT een brandstofbesparing tot vijftien procent kan worden gehaald.

Verder hebben de nieuwkomers de DX-7-eigenschappen. Denk aan de nieuwe cabine met een sterk verbeterd zicht en een veertien procent groter raamoppervlak ten opzichte van de -5-modellen. De machines hebben led-werklampen, met een maximum van zes aan zowel de voor- als achterkant, en een automatische stroboscoopfunctie bij achteruit rijden. In de nieuwe cabine zit een standaard Grammer Actimo XXL-stoel. Het paneel met Doosan Smart Touch-systeem heeft een nieuwe lay-out en ontspiegeld glas. Voor de machinist is er het Doosan Smart Guidance System, dat de rijgewoonten van de machinist analyseert en daarbij helpt zo zuinig mogelijk te werken.

Beide modellen zijn voorzien van aanzienlijk meer bedieningscomfort, een verbeterd stuursysteem en geavanceerde elektronische bedieningselementen. Verder hebben ze de nieuwe EMCV-joystick (Electric Main Control Valve). Deze is volledig geïntegreerd in de armsteun, waardoor de machinist de hefarm en de uitrustingsstukken soepeler en nauwkeuriger kan bedienen. Met behulp van het nieuwe Doosan Smart Touch-systeem kunnen de voorkeuren van de machinist worden ingesteld en aangepast. Beide modellen zijn ook te leveren als high lift-versie, met een hoge hefarm en een zwaarder contragewicht voor wanneer er hogere storthoogtes en een grotere veelzijdigheid vereist is. De wielladers zijn in de fabriek voorzien van het nieuwste Doosan Connect-systeem.