Met het project wil Rijkswaterstaat de doorstroming en de bereikbaarheid van de regio verbeteren. Voor de cumelasector betekent het een grote klus die de sector veel werk gaat opleveren. In die zin is het goed nieuws dat er nu toch groen licht is.
Rijkswaterstaat realiseert zich ook dat er voor directe omwonenden veel gaat veranderen. "We gaan in gesprek met de mensen die het project direct gaat raken."
Wat gaat er gebeuren:
- Doortrekken van A15 Vanaf knooppunt Ressen als autosnelweg met 2x2 rijstroken naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar;
- Tolbrug over het Pannerdensch Kanaal;
- Tussen Duiven en Zevenaar komt een nieuw knooppunt;
- Bij Groessen en Helhoek komt de weg verdiept te liggen. De nieuwe A15 sluit vervolgens een halfverdiepte ligging aan op de A12;
- Een nieuw knooppunt: knooppunt De Liemers;
- Het nieuwe tracé van de A15 wordt aangesloten op de N839 tussen Bemmel en Huissen en de N810 tussen Duiven en Zevenaar;
- Tussen Westervoort en knooppunt Oud-Dijk krijgt de A12, 3 rijstroken in beide richtingen;
- Tussen knooppunt De Liemers en de nieuwe aansluiting Zevenaar- Oost richting Duitsland zelfs een 4e rijstrook;
- Nieuwe aansluiting voor Zevenaar bij de Hengelderweg;
- Verder worden in knooppunt Oud-Dijk de verbindingswegen tussen de A12 en de A18 gewijzigd van 1 naar 2 rijstroken;
- De A15 tussen knooppunt Valburg en knooppunt Ressen verbreden naar 3 rijstroken in beide richtingen;
- De verbindingswegen bij knooppunt Valburg van de A15 vanuit Zevenaar naar de A50 richting Oss én van de A50 vanuit Oss naar de A15 richting Zevenaar aangepast van 1 naar 2 rijstroken per rijrichting;
- Bij knooppunt Ressen wordt de bestaande verbindingsweg van Nijmegen naar Bemmel iets verlegd;
- Tussen knooppunt Ressen en aansluiting Bemmel 2 rijstroken in beide richtingen.