Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Dit moet je regelen voor de vrachtwagenheffing

In 2026 begint Nederland met het invoeren van de vrachtwagenheffing. In voorbereiding daarop ontvingen veel leden de afgelopen tijd een brief vanuit de RDW. De belangrijkste boodschap uit die brief is: Ga aan de slag! Heb je vragen? Bel dan onze ondernemerslijn.
7 november 2025 3 min leestijd
elektrische Volvo truck

Vrachtwagenheffing?

De invoering van de vrachtwagenheffing staat gepland voor 1 juli 2026. Eigenaren van vrachtwagens betalen vanaf dan een bedrag per gereden kilometer op autosnelwegen en bepaalde provinciale en lokale wegen. Hoe schoner en lichter het voertuig, hoe lager het bedrag per kilometer.

Eigenaren van vrachtwagens ontvingen recent een brief van de RDW over de vrachtwagenheffing. Als we het hebben over vrachtwagens dan gaat het om voertuigen van de voertuigcategorie N2 en N3. Dat zijn bedrijfsauto’s met een technische maximum massa van meer dan 3.500 kg. 

Hoeveel heffing?

De hoogte van de vrachtwagenheffing hangt af van:

  • de toegestane maximum massa;
  • de Euroklasse;
  • en de CO2-klasse van de vrachtwagen. 

Ook lichtere vrachtwagens, zoals oprijwagens, gaan straks de vrachtwagenheffing betalen. De voertuigcategorie vind je op je op het kentekenbewijs bij de letter J.

Welke wegen?

De vrachtwagenheffing gaat gelden op autosnelwegen, maar ook bepaalde provinciale wegen en lokale wegen. 

On-board-unit (OBU) aanschaffen?

Voor het registreren van de kilometers moeten alle vrachtwagens vanaf 1 juli 2026 zijn voorzien van een boordapparaat. Dit apparaat wordt ook wel een on-board-unit (OBU), tolbox of tolkastje genoemd. 

Om een OBU aan te kunnen schaffen moet je eerst een contract afsluiten met een aanbieder van OBU’s. Rij je ook in het buitenland? Kies dan voor een aanbieder die ook OBU’s leveren die geschikt zijn voor andere Europese landen. 

Hou de pagina van de RDW in de gaten om te ontdekken wie ze toelaten. Namen van aanbieders dat willen gaan doen zijn tot nog toe:

Aanbieder NedLinq levert OBU’s die alleen in Nederland werken.

Vanaf begin 2026 kun je een contract afsluiten met aanbieders van OBU’s. Begin hier op tijd mee, want op 1 juli 2026 moet in de vrachtwagen een werkende OBU zitten.

Eurovignet verdwijnt

Door de vrachtwagenheffing stopt per 1 juli 2026 het Eurovignet. Dat is de belasting voor zware motorrijtuigen met een toegestane maximum massa van meer dan 12.000 kg die op autosnelwegen rijden. 

Voor Zweden en Luxemburg blijft het Eurovignet wel bestaan. 

Verschil met het Eurovignet is dat dat vrachtwagenheffing geldt voor alle vrachtwagens boven de 3.500 kg en op meer wegen dan alleen de autosnelwegen.

Voor vrachtwagens met een maximum massa tot 12.000 kg verdwijnt de motorrijtuigenbelasting helemaal. De motorrijtuigenbelasting voor zware vrachtwagens boven de 12.000 kg wordt een stuk lager.

Voertuigen met vrijstelling

Voor de volgende vrachtwagens geldt een automatische vrijstelling van de vrachtwagenheffing:
•    Elektrische vracht- en bestelwagens (emissievrij) tot en met 4.250 kg;
•    Vuilniswagens, straatvegers en rioolzuigers;
•    Vrachtwagens met een eendagskenteken;
•    Vrachtwagens met een transitokenteken (doorvoerkenteken); 
•    Vrachtwagens met een handelaarskenteken;
•    Defensievoertuigen.

Voor vrachtwagens ouder dan 40 jaar die alleen privé worden gebruikt kan in 2026 een ontheffing van de vrachtwagenheffing worden aangevraagd

Meer informatie

De vrachtwagenheffing wordt uitgevoerd door de RDW. Meer informatie vindt je op de website www.vrachtwagenheffing.nl.

Tags
vrachtwagenheffing
rdw
Hero Dijkema
Hero Dijkema
Beleidsmedewerker (land)bouwverkeer en vervoer