Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Dikke Doosan-honderdtonner

De nieuwe Doosan DX1000LC-7 is een imposant stuk techniek en vooral bestemd voor de mijnbouw- en steengroeven, waar deklagen moeten worden verwijderd en waar grote hoeveelheden materiaal moeten worden geladen. Het is meteen Doosans grootste graafmachine. Enkele feiten van het nieuwe paradepaard.
10 februari 2022 2 min leestijd
Doosan 100 tons graafmachine
Doosan 100 tons graafmachine

De DX1000LC-7-graafmachine heeft een 469 kW (629 pk) Perkins 2806J-dieselmotor met een inhoud van 18,1 liter. Deze voldoet aan de Stage V-emissievoorschriften door gebruik te maken van nabehandelingstechnologieën als uitlaatgasrecirculatie, selectieve katalysatorreductie, een dieseloxidatiekatalysator en een dieselpartikelfilter, waarbij dat laatste automatisch elke 25 uur regenereert. Het hydraulieksysteem is het bekende Doosan D-Ecopower+ FEH-systeem. Dit systeem werkt met het Bosch Virtual Bleed Off-hydraulieksysteem, zoals dat eerder ook al op rupsgraafmachines werd geïntroduceerd. Het maakt gebruik van een elektronisch drukgeregelde pomp in een gesloten hydraulisch systeem om de productiviteit en het brandstofverbruik te optimaliseren, afhankelijk van de geselecteerde modus. Deze zware jongen werkt met een hydraulische opbrengst van driemaal 523 liter per minuut (totaal dus 1569 liter per minuut) en een hoge systeemdruk van 360 bar. De machinist kan kiezen uit de werkmodi giek of zwenken.

Doosan 100 tons graafmachine

De DX1000LC-7 heeft een nieuw heavy-duty-front-end met in totaal twee verschillende frontcombinaties die mogelijk zijn op basis van gieken van 7,20 of 8,40 meter lang. Voor een hoge productiviteit is de machine uitgerust met het Boom Down-regeneratiesysteem en werkt het met een extra snelle, krachtige hydrauliekuitrusting op de bakcilinder. Het nieuwe contragewicht heeft een horizontaal montagesysteem om het gemakkelijker te kunnen verwijderen. Verder zijn er de Berko-onderwagen en zaken als meertrapsfilters, rupsbeschermingen en cilinderbeschermingen voor de giek en de steel, het automatische smeersysteem en gesmeerde en afgedichte rupsschakels. Voor de machinist is er natuurlijk de nieuwste cabine met het 8-inch-lcd-kleurenscherm met touchscreen en een standaard 360-graden-camerasysteem met het cameradisplay gescheiden van het meterpaneel.

Tags
Techniek & Vakinformatie
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur