

Voor de mijnbouw en het grote overslagwerk is deze Cat 995-wiellader gebouwd. Om een idee te geven: hij is uitgerust met de 78,1-liter-Cat-zestiencilindermotor uit de 3500-serie in combinatie met een Cat-drietraps-powershift op basis van planetairen. De op 58/85-57-banden staande 245 ton zware krachtpatser heeft een payload van 50 tot 60 ton. De bak is afhankelijk van de inzet leverbaar met inhouden van 17 tot 44 kuub.

De opvolger van de 994K levert volgens Cat 995 een tot negentien procent hogere productiviteit en zes procent meer hydraulische kracht met een gelijke hydraulische cyclustijd en een tot dertien procent lager brandstofverbruik per uur. Verbeteringen aan het hefframe omvatten een verbeterd gietontwerp, grotere lasnaden, grotere lagers en pennen en profielveranderingen voor een langere levensduur. Er zijn nieuwe bakken met een grotere capaciteit beschikbaar voor snel laden en hoge vulfactoren. De nieuwe 995 is gebouwd op hetzelfde formaat als de 994K, maar met een hoger laadvermogen. Daardoor heeft hij één werkgang minder nodig bij het laden van Cat 785-, 789- en 793-mijnbouwtrucks. Daar slaat Cat de grootste efficiëntieslag.

Verfijnde elektronica is ook volop aanwezig bij deze krachtpatser. Standaard tip-up-preventie voorkomt onnodige belasting en het optillen van de achterwielen. Er zijn nieuwe optionele Autodig-toepassingen afgestemd op specifiek overslag- en zwaar graafwerk. Tire Slip Prevention en Auto Set Tyres passen de tractie en de hefkracht op het laadframe aan op de druk. Lift Stall Prevention regelt automatisch de koppeling tijdens het heffen om onnodige belasting te voorkomen. Payload Overload Prevention bewaakt overbelading van de bak. Verder zijn er nog bijvoorbeeld het Cat Vital Information Management System (VIMS) voor de machinegegevens en natuurlijk het Cat Product Link-voertuigvolgsysteem.