

Een grote stap voorwaarts voor de opstart van de volumeproductie van de Deutz-waterstofmotor, zo noemt de fabrikant de overeenkomst met componentenfabrikant Mahle. Mahle werkte bij het waterstofmotorproject al samen met Deutz en heeft de nodige ervaring met dergelijke toepassingen. Nu is het dan officieel. Mahle gaat voor de Deutz-waterstofmotor de zuigers met toebehoren leveren. De onderdelenfabrikant heeft de zuigers al in het eigen testcentrum voor waterstoftoepassingen getest.

Deutz geeft aan in 2024 de volumeproductie van zijn TCG 7.8 H2-waterstofmotor op te starten. Deze motoren worden in eerste instantie geleverd voor stationaire toepassingen, zoals gensets. Zoals eerder gemeld draait er al zo’n genset proef bij RheinEnergie. Het gaat om een combinatie van de Deutz TCG 7.8 H2-waterstofmotor en een generator. Deze levert maximaal 170 kilovoltampère (kVA) . Voor Deutz is het een belangrijke stap in de richting van het doel: serieproductie van de waterstofmotor in 2024. De motorenfabrikant geeft nu ook helder aan deze motor te willen lanceren voor agrarische en grondverzettoepassingen. Dr. Sebastian C. Schulte, CEO van Deutz: “We hebben verschillende oplossingen nodig om de wereld draaiende te houden. Het is nog onduidelijk hoe een CO2-neutrale graafmachine of maaidorser eruit gaat zien, maar we hebben verschillende oplossingen nodig. Eén daarvan is de waterstofmotor. Onze succesvolle pilotprojecten geven aan dat deze kansrijk is.”
Deutz toonde de TCG 7.8 H2-waterstofmotor eerder dit jaar nog op de Conexpo-beurs. Deze zescilinder is opgegeven voor 220 kW (299 pk) en is volgens Deutz toepasbaar in alle huidige Deutz-toepassingen, zowel offroad als onroad.