
Het gaat dan specifiek om de MTU-series 1000-1500, die zijn gebaseerd op drie Daimler Truck-motorenplatforms. Deze motoren worden voornamelijk toegepast in de grondverzet- en landbouwsector. Om het plaatje compleet te maken, neemt Deutz ook de service over van de al draaiende MTU-motoren in dit segment.
Deze stap past bij de eerdere overeenkomst tussen Deutz en Daimler om gezamenlijk de range motoren voor het middelzware en zware off-highway-segment (MDEG- en HDEP-platforms) te ontwikkelen en te verkopen. Dit zal vorm krijgen rond 2028. De deal met MTU gaat al in 2024 van start en omvat ook de distributie van de oudere MTU-classic-series, beter bekend als de Daimler OM 900- en OM 460-series. Deze overeenkomst met Rolls-Royce Power Systems Business Unit past in het tweesporenbeleid van Deutz om enerzijds flink te investeren in het segment ‘green products’ en anderzijds de conventionele dieselmotor door te ontwikkelen en daarin een belangrijke speler te blijven.