
“Deze stap helpt ons verder in het reduceren van de CO2-uitstoot en brengt ons dichter bij onze doelen om in 2050 als fabrikant klimaatneutraal te opereren”, zegt Deutz-CEO dr. Sebastian C. Schulte. Hij geeft aan dat het overstappen HVO als brandstof voor dieselmotoren een belangrijke stap is in de transitie. “Overstappen voor onze complete vloot dieselvoertuigen op de fabriek helpt ons direct bij het reduceren van de CO2-uitstoot tegen minimale kosten”, legt hij uit. Deutz ziet HVO als een belangrijk item. “Een dieselmotor is zo vervuilend - of schoon - als de brandstof waarop die draait.”
Alle Deutz-motoren zijn inmiddels vrijgegeven voor HVO. De fabrikant benadrukt dat er al klanten zijn die HVO toepassen (daar weten we in Nederland alles van), maar dat er nog een lange weg te gaan is, met name in de landbouw. “Iedereen in de offroadsector zal nieuwe technieken moeten omarmen om de doelen te halen. Dat geldt dan niet alleen voor nieuwe aandrijftechnieken, maar ook voor alternatieve brandstoffen, zoals HVO”, aldus Schulte. Deutz betrekt de HVO bij Neste en is inmiddels ook in gesprek met zijn logistieke partners om over te stappen op HVO.