Den Bakker

Den Bakker Bedrijven: "Als ik een kans zie, spring ik er bovenop"

Datum: 27 juni 2024
Laatst bijgewerkt: 27 juni 2024
Den Bakker Bedrijven in Hellevoetsluis is ontsproten uit het agrarisch loonwerk. Inmiddels werken er 35 mensen in transport, infra en de bijzondere en wereldwijde tak stofbestrijding. “Als ik een kans zie, spring ik er bovenop en ga ervoor”, zegt Jacob den Bakker.

In een groot pand met een royale pui op een industrieterrein in Hellevoetsluis prijkt in rode letters de naam Den Bakker Bedrijven. Het kantoor boven is net zo indrukwekkend en ruim. Het pand en de naam blijken kenmerkend voor de firma die Jacob den Bakker en daarvoor zijn vader in 75 jaar opbouwde. “Hier zat voorheen een bouwmarkt en badkamerleverancier”, vertelt Jacob. “Op de oorspronkelijke locatie groeiden we uit ons jasje. Daar zit nu alleen nog het agrarische loon- en grondverzetbedrijf”, aldus de ondernemer. Het agrarische loonwerk is inmiddels ingehaald door de andere bedrijven van Den Bakker, maar nog steeds een stabiele pijler onder het geheel. De medewerker die met bijna veertig jaar het langst in dienst is, regelt daar de werkzaamheden. Maïs en gras hakselen, balen persen en maaidorsen zijn de hoofdactiviteiten. “Vroeger lag het accent veel meer op akkerbouw en waren we met het tweefasenrooien van bieten een van de grootste in deze regio”, zegt Jacob. “Je ziet echt dat de industrie en de woningbouw veel akkerbouwers hier uit Hellevoet hebben verdreven, vandaar dat we ons toen zijn gaan richten op werkzaamheden in de veehouderij. Ook die sector staat natuurlijk onder druk, maar ik verwacht wel dat het areaal voorlopig nog gelijk blijft. Je moet continu bewegen en veranderen. Zo zie ik het bedrijf ook. Altijd vijf tot tien jaar vooruit kijken bij investeringen, anders ben je er op een bepaald moment niet meer. Daarom ben ik ook dankbaar dat mijn ouders het bedrijf al tijdig hebben overgedragen, zodat ik überhaupt de kans kreeg om door te ontwikkelen.”

Je moet continu bewegen en vooruit kijken, anders ben je er op een bepaald moment niet meer

Den Bakker 2
Eigen graanoverslag

Het vooruit kijken, anticiperen en kansen pakken is allemaal terug te zien op de hoofdvestiging, waar de vier andere bedrijven zijn gevestigd. Er zijn daarbij ook wel eens zaken die niet lukken, zoals de in 2016 gestarte activiteit met drones en het maken van taakkaarten. “We zijn daarbij ingehaald door de tijd”, vertelt Jacob. “Via satellietbeelden kun je steeds meer, zodat vliegen met een drone niet echt meer nodig is. Deze besloten vennootschap hebben we daarom veranderd naar Infra, zoals vegen met zeven Ravo-veegwagens, onkruid borstelen en kolken zuigen bij gemeenten en andere overheden en lokale bedrijven.”

We verkopen ons product zoals een printer: je kunt hem alleen gebruiken met de juiste inktcartridge, in dit geval ons stofbestrijdingsmiddel

Den Bakker Transport rijdt met zeven vrachtauto’s met walkingfloors, tankopleggers en een dieplader bulk- en palletgoederen. De auto’s worden ook ingezet op het onlangs van CZAV overgenomen graanoverslagpunt van 11.000 vierkante meter met een 70-tons weegbrug. Eén chauffeur rijdt nu ook in ferrytransport in een vaste pendeldienst de motoren vanaf de DAF-fabriek naar de haven en terug. “Op het moment is transport wel een moeilijke markt”, ervaart de ondernemer met zo’n 35 personeelsleden. “Het is tegenwoordig hip om zzp’er te worden in deze regio. Daarom is het belangrijk om de juiste balans te houden tussen eigen vaste medewerkers en een flexibele schil van zzp’ers daaromheen. Het wordt echter ook hier steeds moeilijker om goede mensen te vinden.”

Wereldwijd werk

De bedrijfstak Den Bakker Milieu BV, die is gespecialiseerd in stofbestrijding, heeft de grootste ontwikkeling doorgemaakt. Met name bij droge-bulkoverslagbedrijven rijdt Den Bakker al jaren met pomp- en sproeiwagens. “In 1987 begonnen we met een giertank met een ketsplaat”, vertelt Den Bakker. “Dan reden we in het weekend mest en dan op maandag een rondje water langs de entreepoort van een industrieterrein. Dan waren ze niet blij”, lacht de ondernemer. Dat werk is inmiddels veel meer geprofessionaliseerd. “We hebben kansen kunnen pakken die de ontwikkeling van het bedrijf echt hebben bepaald. Zo hebben we met grondstoffen uit een papierfabriek ons product Dustcruster ontwikkeld. Dit spuiten we over de opslaghopen heen, zodat er zich een korst vormt en er geen stof meer kan wegwaaien. Dat deden we al jaren hier in de Botlek-regio. Op een bepaald moment kwam er een CEO van een grote mijnbouwer uit het buitenland en die zag hier al die witte hopen kolen. Hij wilde mij die dag direct spreken. Het was maar een klein moment, een kleine kans, maar ik heb direct alles laten vallen en ben erheen gereden. Of we dat ook niet op zijn vestigingen wereldwijd wilden doen. Nu leveren we complete installaties van Zuid-Amerika tot aan Mozambique, Brazilië, Bahrein en Oman.”

Soms kan een kleine kans de toekomst van je bedrijf volledig bepalen

Den Bakker 3
Compleet ontzorgen

Jacob den Bakker blijft ook in deze sector vooruit kijken. “Iedereen weet dat het na 2030 zeker in Europa minder wordt met kolenoverslag, zodra alles emissieneutraal moet. Die bedrijven kijken naar de overslag van andere producten, zoals biomassa. Daar ligt voor ons weer een kans. Qua stofbestrijding zijn we ook meer actief bij droge-bulkoverslagbedrijven in het buitenland, zoals in Turkije, waar ook nog veel kolen- en ertsoverslag is.”

Daarnaast is Den Bakker bezig om zijn accenten te verleggen naar zijn Infra Service-tak en door meer elektrisch materieel aan te schaffen. Daarbij werkt Den Bakker met enkele bedrijven uit de buurt samen om energieleverancier te worden. “Samen hebben we duizenden zonnepanelen en als we de stroom daarvan via een grote accu opslaan en dynamisch leveren, kunnen anderen op dit industrieterrein daar baat bij hebben.”

Ik heb de telefoon altijd aan staan en klanten weten ook dat ze me altijd voor alles kunnen bellen

Den Bakker ziet ook een steeds groter wordende vraag bij bedrijven in de industrie om compleet ontzorgd te worden. “Ik heb de telefoon altijd aan staan en klanten weten ook dat ze me altijd voor alles kunnen bellen. Als op de overslagterreinen waar we stof bestrijden bijvoorbeeld een keer een hek omwaait, dan repareren we dat ook of ik heb iemand in mijn netwerk die dat gelijk kan doen. Dat waarderen opdrachtgevers zeer en brengt weer meer klantbinding.”