Staad DL 286 electric wiellader

De eerste DL285 Electric draait

Datum: 21 december 2023
Laatst bijgewerkt: 21 december 2023
Door: Gert Vreemann
Van Oord in Rotterdam is de eerste gebruiker van Staads DL285 Electric-wiellader. Deze negentientonner is uitgerust met het bekende Powerbox 400-batterijpakket dat Staad zelf produceert. De wiellader heeft een nominaal vermogen van 140 kW (190 pk) en wordt door Van Oord in combinatie met een 2,8-kuubs bak meteen ingezet op een dijkverzwaringsproject in Zeeland.
Staad DL 286 electric wiellader

We hebben de machine in aanbouw al eerder in Grondig laten zien, maar nu draait de eerste in de praktijk. Van Oord zet de machine in de eigen bedrijfskleuren in op een dijkverzwaringsproject nabij Goes. Daarvoor heeft de machine de nodige praktijktesten doorgelopen in originele kleuren, zoals te zien op deze foto. 

Staad DL 286 electric wiellader

In de elektrische wiellader zit een vaste Powerbox 400 met een capaciteit van 400 kWh met een nominale systeemspanning van 600 volt. Door gebruik te maken van het hoogvoltagesysteem wordt volgens Staad een grote efficiency behaald. De inzetbaarheid van deze elektrische wiellader is op basis van de resultaten in praktijktesten ingeschat op circa tien uur, uiteraard afhankelijk van de omstandigheden en de omgeving. In de cabine kan de machinist de laadtoestand zien op een extra scherm. 

Staad DL 286 electric wiellader

Voor de aandrijving van de elektrische DL285-7-wiellader is gekozen voor een onderhoudsvrije Danfoss-elektromotor. Deze is vloeistof gekoeld en ontworpen om te werken in zware bedrijfsomstandigheden. Door de compacte afmetingen heeft de motor volgens Staad een lager gewicht en een hoger rendement ten opzichte van conventionele elektromotoren. Verder werkt de machine als een normale wiellader.

De batterij kan worden opgeladen met een type 2-wisselstroom-laadconnector op de machine in combinatie met een 22 kW-onboard-charger, maar ook met een CCS type 2-gelijkstroom-snellaadconnector direct op de Powerbox 400-batterij. De laadtijd bedraagt acht uur en 45 minuten bij het laden met 40 kW-gelijkstroom. Bij het snelladen met een 120 kW-gelijkstroom-snellader is de accu in drie uur en twintig minuten vol. 

Staad DL 286 electric wiellader

De batterijtechnologieën maken gebruik van ‘plug & charge’ en het ISO 15118-protocol voor slim laden. Dit maakt communicatie tussen voertuigen en laadinfrastructuur mogelijk, waardoor smart charging en dynamisch belastingbeheer kunnen plaatsvinden. Dit proces optimaliseert niet alleen de batterij tijdens het opladen en ontladen, maar minimaliseert ook de netwerkbelasting.

De batterij kan als master en als slave dienen en dit maakt het mogelijk om de batterij te laden met behulp van bijvoorbeeld zonnepanelen op een eigen locatie. Staad verwacht in het eerste kwartaal van 2024 de volgende Electric-wiellader bij Ploegam af te leveren.