

Optimalisaties aan de aandrijflijn leveren een belangrijke bijdrage aan de verdere brandstofbesparing. Tegelijkertijd is de standaarduitrusting van de Nieuwe Generatie-DAF-trucks uitgebreid met digitale camera’s, een compleet aerodynamicapakket, banden met een lage rolweerstand en predictive cruisecontrol. Dat alles verhoogt de brandstofefficiency en reduceert de CO2-emissies. In de basis kan elke DAF-trekker of -bakwagen voor de lange afstand worden geconfigureerd als Efficiency Champion. Voorwaarde hierbij is dat de truck minimaal voldoet aan Klasse 3 van de Maut, het Duitse tolsysteem voor vrachtwagens. DAF-dealers maken hiervoor gebruik van het geavanceerde TOPEC-programma om voertuigen op maat samen te stellen voor elke specifieke inzet en om te laten zien wat de keuze voor bijvoorbeeld een snellere achterasreductie of kleinere brandstoftanks betekent voor het brandstofverbruik en de CO2-emissies.

“Een optimale specificatie en registratie vóór 1 juli 2025 betekent de komende zes jaar elke kilometer voordeel binnen de Duitse Maut”, stelt Bart Bosmans, lid van de Board of Management van DAF Trucks en verantwoordelijk voor marketing en sales. “De Efficiency Champions laten zien hoe belangrijk voertuigspecificaties zijn bij het realiseren van het laagste brandstofverbruik en de laagste CO2-emissies.”